• Ilość produktów: 0
  • Suma: 0,00 PLN

Blog Ortopedio

Jak leczyć Łokieć Tenisisty?

Data publikacji: 09-02-2012, ostatnia aktualizacja: 10-02-2012

Zapelenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej (Epicondylitis lateralis humeri), znane też jako
tzw. łokieć tenisisty, charakteryzują bóle w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej oraz bóle
podczas zginania grzbietowego nadgarstka.

Łokieć tenisisty jest często spotykanym problemem; występowanie tego schorzenia w ogólnej praktyce wynosi w przybliżeniu od 4 do 7 przypadków na 1000 pacjentów w skali roku. Roczna ilość odnotowywania tego schorzenia wynosi od 1 do 3% ogółu populacji. Specjalistyczna literatura medyczna opisuje ponad 40 metod leczenia. W przypadku podstawowej opieki zdrowotnej w Holandii około 21% pacjentów przepisany zostaje środek leczniczy w postaci ortezy.

Zapalenie nadkłykcia bocznego w ujęciu klasycznym opisywane jest jako przeciążenie lub też niewłaściwe leczenie kontuzji prowadzące do zapalenia ścięgna.
Mięśnie; prostownik promieniowy krótki nadgarstka i prostownik palców uznawane są za główną przyczynę powstawania tej patologii [6]. Taki punkt widzenia poparty został badaniami elektromiograficznymi dowodzącymi znacząco wyższej aktywności EMG wyżej wymienionych mięśni u pacjentów z łokciem tenisisty niż w przypadku zdrowego narządu ruchu [7,8,9], wskazując na wyższą energię pobudzania oraz obciążenia mechaniczne wymagane do wykonana tej samej czynności. Pociąga to za sobą zwiększoną wrażliwość mięśni prostownika nadgarstka na kontuzje [8] oraz negatywny wpływ na proces leczenia. Ponadto wyniki badań nad obciążeniami nadgarstka podczas podnoszenia sugerują, że w zapaleniu nadkłykcia zginanie grzbietowe dłoni obciąża mniejszą ilość włókien mięśniowych, co może wyjaśniać powstawanie entezjopatii (zapalenia przyczepów ścięgnistych) [7]. Terapeutycznie uciskanie mięśni przedramienia przy pomocy ortezy takiej jak Epi Forsa Plus może ograniczyć napięcie włókien mięśniowych i zmniejszyć udział włókien mięśniowych bliższych ortezie w wytwarzaniu siły. Wpływ ortezy może zostać przedstawiony przy pomocy analizy czynności ruchowej EMG mięśnia prostownika promieniowego krótszego nadgarstka (ECRB) i mięśni prostownikapalców (EDC) znajdujących się bliżej ortezy. Dane EMG zarejestrowane zostały dla 80% maksymalnego świadomego skurczu izometrycznego (MVIC) przy użyciu i bez zastosowania aparatu korekcyjnego. Analiza zintegrowanego EMG (IEMG) dowodzi, że zastosowanie ortezy przedramienia powoduje znaczną redukcję IEMG, tym samym wskazując Leczenie tzw. łokcia tenisisty przy pomocy ortezy przedramienia (Epi Forsa Plus)

Wnioski
Z patofizjologicznego i biomechanicznego punktu widzenia orteza Epi Forsa Plus może obniżyć pobudzanie i obciążenia mechaniczne mięśni powszechnie dotkniętych w zapaleniu nadkłykcia
bocznego . Może również podnieść próg bólu przy rozciąganiu mięśni przedramienia.
Z klinicznego punktu widzenia orteza ta jest równie skuteczna jak miejscowe zastrzyki steroidowe ,
terapia środkami doustymi NSAID i fizykoterapia z wyjątkiem rozciągania. Połączenie rozciągania oraz stosowania ortezy mogłoby dać jeszcze lepsze rezultaty. Pacjenci, co do których istnieje prawdopodobieństwo potencjalnego leczenia przy pomocy ortezy przedramienia mogą zostać rozpoznani przy pomocy „Testów chwytnych mięśni prostowników“: uciśnij silnie przedramię kilka
centymetrów od początku mięśni prostowników nadgarstka (tam, gdzie byłaby umieszona orteza). Pozwól pacjentowi na zgięcie grzbietowe nadgarstka w kierunku przeciwnym do siły oporu. Jeśli poziom bólu zostanie zasadniczo zmniejszony oznacza to, że pacjent jest kandydatem do leczenia
przy pomocy ortezy Epi Forsa Plus.
„Materiały informacyjne zostały wykorzystane za zgodą firmy Otto Bock Polska”

Komentarze:

09-02-2012 ~Krzysiek

Zimny okład

Po treningu przykładam zimny okład... najlepiej lód :)

09-02-2012 ~Tenisista Amator :)

orteza Otto Bock

Polecam produkt Otto Bocka aczkolwiek używałem również Muellera - nie kupujcie nic innego bo będą to pieniądze wyrzucone w błoto

09-02-2012 ~Gracz

warto leczyć

Dla graczy z tym schorzeniem proponuje również poprosić o poradę profesjonalnego trenera, który doradzi również jak należy włąsciwie trzymać rakietę. Odpowiednie trzymanie i odbijanie piłki powoduje rozłożenie siły na całą rękę przez co powoduje mniejszy ból

• * - pola wymagane