56 665 28 82
Pn-Pt: 9:00-17:00

Dieta na kłopoty z pamięcią

Dieta na kłopoty z pamięcią

Najnowsze badania wykazały, że można zachować doskonała pamięć nawet w bardzo podeszłym wieku. Trzeba jednak dokarmiać nasz mózg.

Im mamy więcej lat, tym częściej uskarżamy się na kłopoty z pamięcią. Naukowcy od dawna prowadzą badania nad zmianami w mózgu, powstającymi w miarę upływu lat. Próbują też wyjaśnić, skąd biorą się różnice w „jakości" pamięci u równolatków. To prawda, że większość ludzi w wieku dojrzałym boryka się z niesprawną pamięcią, ale jednocześnie około 20 proc. osób w bardzo podeszłym wieku ma pamięć doskonałą.

Codziennie

Wiadomo już, że z upływem czasu naczynia krwionośne, oplatające mózg, stając się mniej elastyczne, dostarczają do niego mniej krwi wraz z substancjami odżywczymi i tlenem. Ponadto starsi ludzie zażywają więcej leków, w tym także takich, które upośledzają pamięć. Czy w związku z tym zmianom w mózgu, upośledzającym pamięć, można jakoś zapobiec? Czy, wreszcie, można cofnąć niekorzystne zmiany, do których już doszło? Tak, ale pod warunkiem, że będziemy dostarczać do organizmu codziennie (!) odpowiednie składniki odżywcze. Najważniejsze są antyoksydanty i zioła. Ważne są także witaminy B1, kwas foliowy i cholina.

Czarna jagoda i aronia

Błony komórkowe mózgu w przeważającej części zbudowane są z lipidów, a te łatwo ulegają utlenianiu. To dlatego tak ważne są antyutleniacze chroniące je przed zniszczeniem. Istnieje kilkanaście rodzajów antyutleniaczy: witaminy C, A, E flawonoidy, antocyjaniny itd. Znajdują się one w wielu owocach i warzywach. Każdy z nich jest cenny dla całego naszego organizmu, w tym dla mózgu, ale szczegółowe badania pokazały, że nie wszystkie działają jednakowo silnie na mózg. Najlepiej przebadano antocjaniny. Wiadomo, że są wyjątkowo silnymi antyoksydantami i mają działanie przeciwzapalne. Dla mózgu są bezcenne także dlatego, że wyjątkowo skutecznie hamują utlenianie lipidów. Antocyjaniny to, mówiąc najprościej, związki chemiczne o barwie czerwonej lub ciemno filetowej. Występują we wszystkich owocach i warzywach o tej barwie: w ciemnych winogronach i czerwonym winie, bakłażanach czy wiśniach. Ale najwięcej tego związku jest w czarnych jagodach i aronii.

Ziołowa moc

Istnieje wiele ziół, które medycyna ludowa uważa za „lekarstwo na złą pamięć". Część z nich naukowcy wzięli na swój warsztat i sprawdzili, ale tylko dwa z nich zdały egzamin. W Polsce popularne są preparaty z miłorząbu japońskiego. Są one niezastąpione w walce o dobrą pamięć. Składniki miłorząbu zapobiegają zlepianiu się krwinek, są skuteczne w walce z wolnymi rodnikami, przeciwdziałają więc uszkadzaniu komórek nerwowych. Ich największą zaletą jest działanie ochronne na naczynia krwionośne, nawet te najmniejsze. A przecież to one dostarczają tlen i substancje odżywcze do każdej komórki naszego organizmu. Dobrze odżywione i dotlenione komórki mózgowe działają sprawniej. O tym, że miłorząb naprawdę działa mogą się przekonać osoby, którym dokuczają „pajączki", czyli drobne popękane naczynka. Już po miesięcznej kuracji tym ziołem, popękane naczynka częściowo zanikają.

Mniej popularnym ziołem, które sprzyja dobrej pamięci, jest pewien gatunek widłaka - Huperzia serrata. Działa on podobnie jak miłorzęb, ale dodatkowo sprzyja leczeniu miażdżycy naczyń krwionośny. Jego składniki pomagają usunąć blaszki miażdżycowe.

Uwaga! Pamiętajmy, że zioła mogą wchodzić w interakcję z zażywanymi lekami. Na przykład miłorząb japoński wzmacnia działanie leków przeciwkrzepliwych i jeśli mamy wszyty rozrusznik, trzeba poradzić się lekarza, czy taka kuracja, wzmacniając naszą pamięć, nie zaszkodzi układowi krwionośnemu.

Jajka i orzeszki ziemne

Do sprawnego działania nasz mózg potrzebuje także acetylocholiny. Jest to neuroprzekaźnik, którego poziom z wiekiem maleje. Naukowcy uważają, że to niski poziom acetylocholiny jest jedną z poważniejszych przyczyn osłabienia pamięci. Acetocholina powstaje z choliny (witaminy B4), jeśli jej nie dostarczymy z pożywieniem, maleje produkcja tego ważnego neuroprzekaźnika. Źródłem choliny jest wątróbka, żółtka jajek, nasiona soi, orzeszki ziemne. Zjedzenie dwóch żółtek pokrywa dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na cholinę, ale czasami lekarze krzywią się na taką ilość zjadanych jajek i zalecają suplementację diety choliną, kupowaną w aptekach. O osób starszych zaobserwowano zwiększone zapotrzebowanie na wit. B1 i kwas foliowy (witamina B9). Objawem tego niedoboru jest właśnie osłabienie pamięci. Warto więc jeść zielone warzywa, orzeszki ziemne czy drożdże, które są najbogatszym źródłem wszystkich witamin z grupy B.

Autor: Barbara Hołub, „Moje Zdrowie"

Podziel się

Refundacja NFZ

Refundacja NFZ sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego przysługuje każdemu kto jest ubezpieczony w ramach ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego ZUS.

Jak uzyskać refundację?Skontaktuj się z namiGenerator wniosków NFZ

Znajdź ortezę

Potrzebujesz profesjonalnej ortezy? W asortymencie naszego sklepu ortopedycznego znajdziesz każdy model dostępny na rynku Polskim.

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1435 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Opinie o sklepie

  • 97% klientów poleca nasz sklep4.8 / 5.0
  • Opineo - słucham swoich klientów

Zebraliśmy 899 opinii.

Często kupowane

Producenci sprzętu

W Ortopedio.pl dobierzemy właściwy stabilizator jak i wózek inwalidzki. Sprzęt medyczny dostępny na naszej stronie jest najwyższej jakości i posiada bardzo długą gwarancję. Refundacja NFZ. W asortymencie posiadamy: stabilizator kolana, stabilizator kostki, stabilizator barku, stabilizator nadgarstka, orteza tułowia, ortezy stawu kolanowego, ortezy stopowo-goleniowe, ortezy stawu skokowego, sprzęt do ćwiczeń, łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, balkoniki i podpórki, sprzęt przeciwodleżynowy i wiele innych.