56 665 28 82
Pn-Pt: 9:00-17:00

Dobre bakterie

Dobre bakterie

Poprawiają odporność i wchłanianie witamin, zapobiegają biegunkom i zaparciom oraz zmniejszają ryzyko rozwoju alergii u dzieci. Czym są probiotyki, prebiotyki i synbiotyki, kiedy je stosować, które wybrać i czym je „dokarmiać", żeby jak najdłużej nas chroniły?

Panie magistrze, czym są probiotyki i jak wpływają na nasz organizm?

Według definicji podanej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) probiotyki to żywe szczepy bakterii, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny, potwierdzony badaniami klinicznymi wpływ na organizm człowieka.

Dobroczynne działanie bakterii probiotycznych sprowadza się przede wszystkim do jelit, gdzie po wchłonięciu przylegają do ścianek chroniąc je przed rozwojem drobnoustrojów chorobotwórczych. Poza tym niezmiernie ważną funkcją probiotyków jest zapobieganie biegunkom poantybiotykowym lub występującym w przebiegu tzw. grypy żołądkowej wywołanej rotawirusami. Nie należy zapominać o szeregu innych zalet wynikających ze stosowania probiotyków, takich jak zwiększenie odporności, zwiększenie wchłaniania witamin i substancji odżywczych z pokarmu (m.in. wapnia, magnezu, żelaza), zapobieganie zaparciom, zmniejszenie objawów nietolerancji laktozy czy zmniejszenie rozwoju alergii u dzieci. Coraz powszechniej dokumentowane są również korzyści ze stosowania ich w schorzeniach trawiennych, immunologicznych oraz chorobach zakaźnych.

Kiedy po nie sięgnąć i w jakiej postaci?

Należy pamiętać o tym, że każdy człowiek posiada swoją własną, naturalną florę bakteryjną. Suplementacja probiotykami wymagana jest szczególnie wtedy, gdy flora ta zostanie w jakiś sposób zniszczona, a dzieje się tak np. przy terapii antybiotykami. U osób starszych, wraz z wiekiem, proporcje między szczepami bakterii zmieniają się, a dokładniej ilość tych niepożądanych - głównie enterokoków - wzrasta. Wówczas zażywanie probiotyków może nas uchronić przed dolegliwościami tj. zapalenie żołądka, jelit, zaburzenia pracy wątroby czy rak jelita grubego.

Bakterie probiotyczne powinny być przyjmowane w takiej formie, aby trawienie zachodzące w żołądku ich nie zniszczyło. Najczęściej stosowanymi formami probiotyków są kapsułki dojelitowe, kapsułki dopochwowe, saszetki, fiolki oraz tabletki. Starajmy się zawsze wybierać preparaty będące lekami (a nie suplementami). Produkty lecznicze mają udowodnioną klinicznie jakość oraz bezpieczeństwo stosowania.

Probiotyki dostępne w postaci kapsułek zawierają bakterie suszone na zimno lub liofilizowane – co to znaczy?

Większość bakterii probiotycznych jest wrażliwa na ogrzewanie i ginie w temperaturze 60-85 st. C., stąd preparaty do stosowania profilaktycznego lub leczniczego są najczęściej przygotowywane w procesie liofilizacji. Technika ta polega na wstępnym zamrożeniu materiału pod ciśnieniem atmosferycznym, a następnie suszeniu sublimacyjnym. Suszenie przebiega w niższych temperaturach i trwa długo, dzięki czemu nie dochodzi do zabicia bakterii, lecz do ich uśpienia (hibernacji). Otrzymywana sucha biomasa charakteryzuje się trwałością. Gotowy produkt przechowywany jest zazwyczaj w lodówce, chyba że zawartość wody po suszeniu jest bardzo niska, wówczas temperatury przechowywania sięgają 20-25 st. C.

I te uśpione bakterie potem ożywają w naszych jelitach? Jak to możliwe?

Podczas liofilizacji szczepy poddawane są takiej obróbce, by stopniowo potrafiły się wybudzić. Ponadto wybierane są takie gatunki bakterii mające wysoką zdolność do przetrwania procesu suszenia oraz późniejszego ,,odżycia". Na początku drogi w naszym organizmie, przed solami żółci i kwasem żołądkowym chroni je powlekana kapsułka, matryca, która ulega rozpuszczeniu dopiero w jelitach, dalej do kolonizacji i rozwoju bakteriom wystarcza treść pokarmowa, która się tam znajduje.

Które bakterie są bardziej skuteczne – żywe (np. znajdujące się w jogurcie) czy liofilizowane?

Produkty mleczne nie stanowią niestety optymalnego źródła bakterii probiotycznych. Bardzo często zawarta w nich ilość szczepów bakterii jest niewystarczająca, a ich czas przeżycia nieporównywalnie krótszy. Probiotyki dostępne w postaci kapsułek dojelitowych są odporne na niekorzystne środowisko żołądka. Zawierają one bakterie suszone na zimno bądź liofilizowane przy czym, jak wspomniałem wcześniej, wielką troskę przykłada się do wyboru takich szczepów, które mają największą zdolność do przeżycia tego procesu i zdolności do odżycia w jelitach. Badania jednoznacznie pokazują, że nie ma żadnej różnicy w zdolności do przenikania i przeżycia w organizmie między bakteriami żywymi i liofilizowanymi. Jak dotąd nie sformułowano także ściśle ujednoliconych standardów co do dawki szczepów probiotycznych. Według Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego (AAP), aby uzyskać efekt zdrowotny, powinno się przyjmować od 1 do 2 miliardów CFU bakterii probiotycznych dziennie.

Probiotyk może zawierać jeden rodzaj bakterii (monokultury) bądź kultury mieszane. Czy ten drugi rodzaj jest lepszy, bo tak jak w życiu – w grupie siła?

Teoretycznie preparaty zawierające więcej gatunków bakterii wydają się być skuteczniejsze, gdyż każdy kolejny szczep może kolonizować inne miejsce w przewodzie pokarmowym. W praktyce jednak należy pamiętać, że szczepy użyte do produkcji probiotyku nie powinny wykazywać względem siebie właściwości antagonistycznych, dlatego w każdym produkcie kombinacja mikroorganizmów musi zostać dokładnie sprawdzona pod względem ich wzajemnego oddziaływania. Najlepiej przebadanymi do tej pory szczepami bakterii są Lactobacillusrhamnosus GG i Saccharomycesboulardii.

A czym są prebiotyki?

Bakterie probiotyczne są organizmami żywymi potrzebującymi do przeżycia odpowiedniej ilości ,,pożywienia", które stanowią właśnie prebiotyki. Pod względem budowy są to cukry o krótkich łańcuchach, tworzących włókna pokarmowe pochodzenia roślinnego. Włókna te nie są trawione przez enzymy i kwasy żołądkowe, więc przechodzą do jelit, gdzie ulegają fermentacji pobudzając namnażanie bakterii probiotycznych. Najczęściej stosowanym prebiotykiem w preparatach handlowych jest FOS, czyli frukto-oligosacharyd, gdzie głównym cukrem budulcowym jest fruktoza i jedna cząsteczka glukozy. Do naturalnych prebiotyków należą korzeń cykorii i karczoch, które zawierają duże ilości inuliny oraz błonnik.

Z tego co wiem wszystkie mikroorganizmy, a więc także złe bakterie oraz drożdże i grzyby, lubią cukry. Czy prebiotyki nie staną się dla nich pożywką?

Jednym z głównych kryteriów stawianych prebiotykom jest wybiórcze pobudzanie wzrostu jedynie ,,dobrych" bakterii. Aby stało się to możliwe, stworzono profesjonalne prebiotyki - scFOS, czyli oligosacharydy o bardzo krótkich łańcuchach fruktozy, które są bardziej specyficzne i odżywiają tylko bakterie probiotyczne. Bogatym źródłem scFos są pory, szparagi oraz korzeń łopianu.

Prebiotyki powinniśmy stosować łącznie z probiotykami? Jak długo powinna trwać terapia w przypadku jednych i drugich?

Zdania co do skuteczności i celowości dodawania prebiotyku do probiotyku są podzielone. Uważa się, że sam probiotyk wystarczy, kiedy w naszej diecie uwzględnimy produkty roślinne. Na pewno jednak dodatkowe ,,pożywienie" dla bakterii nie zaszkodzi. W przypadku terapii antybiotykami naturalna mikroflora zostaje zaburzona na kilka miesięcy, a bywa że i na kilka lat, dlatego suplementacja probiotyków powinna przebiegać przez cały okres leczenia, a także przez co najmniej 7 dni po nim. Wybierając preparat probiotyczny, oraz ustalając dawkowanie, zawsze warto poradzić się lekarza lub zastosować do wskazówek farmaceuty.

W aptece znajdziemy także synbiotyki, czyli kombinację probiotyków z prebiotykami. Połączenie wydaje się idealne, bo jeden produkt zastępuje dwa, ale przyjęły się przede wszystkim jako preparat dla dzieci. Dlaczego?

W przeciwieństwie do osób dorosłych u dzieci problemem może być odpowiedna podaż produktów roślinnych stanowiących pokarm dla już przyjmowanych szczepów probiotycznych. Wówczas z pomocą przychodzą synbiotyki, będące połączeniem probiotyku z prebiotykiem. Takie preparaty mogą być podawane dzieciom, np. w postaci granulatu o przystępnym smaku, co dodatkowo zachęci je do ich stosowania.

Zapamiętaj!

Synbiotyki są połączeniem probiotyku z prebiotykiem.

Uważa się, że sam probiotyk wystarczy, kiedy w naszej diecie uwzględnimy produkty roślinne.

Jednym z głównych kryteriów stawianych prebiotykom jest wybiórcze pobudzanie wzrostu jedynie ,,dobrych" bakterii.

Wybierając preparat probiotyczny, oraz ustalając dawkowanie, zawsze warto poradzić się lekarza lub zastosować do wskazówek farmaceuty.

Do naturalnych prebiotyków należą korzeń cykorii i karczoch, które zawierają duże ilości inuliny oraz błonnik.

Podziel się

Refundacja NFZ

Refundacja NFZ sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego przysługuje każdemu kto jest ubezpieczony w ramach ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego ZUS.

Jak uzyskać refundację?Skontaktuj się z namiGenerator wniosków NFZ

Znajdź ortezę

Potrzebujesz profesjonalnej ortezy? W asortymencie naszego sklepu ortopedycznego znajdziesz każdy model dostępny na rynku Polskim.

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1649 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Opinie o sklepie

  • 97% klientów poleca nasz sklep4.8 / 5.0
  • Opineo - słucham swoich klientów

Zebraliśmy 899 opinii.

Często kupowane

Producenci sprzętu

W Ortopedio.pl dobierzemy właściwy stabilizator jak i wózek inwalidzki. Sprzęt medyczny dostępny na naszej stronie jest najwyższej jakości i posiada bardzo długą gwarancję. Refundacja NFZ. W asortymencie posiadamy: stabilizator kolana, stabilizator kostki, stabilizator barku, stabilizator nadgarstka, orteza tułowia, ortezy stawu kolanowego, ortezy stopowo-goleniowe, ortezy stawu skokowego, sprzęt do ćwiczeń, łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, balkoniki i podpórki, sprzęt przeciwodleżynowy i wiele innych.