Dyskopatia piersiowa – przyczyny i objawy schorzenia

Dyskopatia piersiowa bardzo często dotyka ludzi w średnim wieku, którzy sporo czasu spędzają w pozycji siedzącej przed komputerem. Inne z czynników prowadzących do dyskopatii piersiowej, to między innymi nadmierny wysiłek fizyczny, uraz mechaniczny oraz zmiany w składzie chemicznym kości. Ból w obrębie klatki piersiowej, zaburzenie czucia, czy nudności mogą być jednymi z objawów tego schorzenia.

Dyskopatia nazywana jest pierwszym etapem choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Inaczej określa się ją także jako schorzenie krążka międzykręgowego. Nasz kręgosłup zbudowany jest z kręgów i krążków-dysków, które pełnią funkcję amortyzatora. Wraz z upływem czasu mogą jednak ulegać pewnym zmianom, co powoduje ucisk na korzenie nerwowe lub rdzeń kręgowy. Wszystko to skutkuje silnym bólem, który łatwo nie daje o sobie zapomnieć.

Przyczyny dyskopatii piersiowej

Jak zostało wspomniane, dyskopatia coraz częściej dotyczy osób w średnim wieku, coraz rzadziej z kolei chorują na nią ludzie starsi. Za powstawanie schorzenia lekarze winią zbyt intensywny wysiłek fizyczny, ale też wszelkiego rodzaju urazy, w wyniku których dochodzi do przeciążenia krążka międzykręgowego.

Do przepukliny kręgosłupa może dojść nawet po niewielkim nadwyrężeniu. Zwyrodnienie postępuje z wiekiem, związane jest ze stopniowym odwadnianiem krążka międzykręgowego oraz mikrourazami. Wszystko to prowadzi do ucisku nerwu bądź korzenia nerwowego, a w następstwie do podrażnienia tkanek i pojawienia się stanu zapalnego.

Objawy dyskopatii piersiowej

Tak, jak to bywa w przypadku dyskopatii szyjnej lub lędźwiowej, ból często nie występuje dokładnie w miejscu, które zostało zaatakowane przez chorobę. Przy dyskopatii piersiowej dolegliwości bardzo często nie wiążą się też z bólem w okolicy piersiowej kręgosłupa.

Do najczęściej spotkanych objawów dyskopatii kręgosłupa piersiowego należy:

• promieniujący, miejscowy ból, powstający w wyniku ucisku korzenia nerwowego, który występuje w kończynach dolnych;
  • zaburzenia czucia, mrowienie, palenie i ucisk w kończynach dolnych;
  • zaburzenia sprawności ruchowej, co ma bezpośredni związek z zaburzeniem funkcji włókien motorycznych, które unerwiają poszczególne partie mięśni kończyn dolnych;
  • w przypadku zaawansowanych przepuklin – nagłe porażenie mięśni kończyn dolnych;
  • silne napięcie mięśniowe.

Leczenie dyskopatii piersiowej

Droga leczenia przebiega podobnie, jak w przypadku dyskopatii szyjnej oraz lędźwiowej. Lekarz może podjąć decyzję o dalszym postępowaniu po wykonaniu szczegółowych badań. Najczęściej kończy się ono na podawaniu leków uśmierzających ból, przepisaniu odpowiednich ćwiczeń oraz rehabilitacji. Jeżeli jednak te wyjścia okazują się zawodne, niezbędna może okazać się interwencja chirurga i operacja.

Zabieg można przeprowadzić od strony tylno-bocznej lub od przodu, przez klatkę piersiową. Dochodzi do usunięcia części żebra połączonej bocznie z kręgiem. Następnie nawiercić trzeba trzon kręgu, co umożliwia usunięcie krążka międzykręgowego lub jego fragmentu. Współczesna medycyna oferuje dziś jednak sporo innych opcji, które za pomocą krótkiego i mało inwazyjnego zabiegu pozwalają na szybki powrót do zdrowia.