Gimnastyka korekcyjna dla dzieci - ćwiczenia, sprzęt

Ćwiczenia korekcyjne przynoszą pożądany efekt, kiedy są prowadzone kilka razy w tygodniu. Ciężką pracę dzieci z wadami postawy można urozmaicać, wprowadzając odpowiedni sprzęt do ćwiczeń i zabawy.

Prowadzący zajęcia musi zadbać o atrakcyjność ćwiczeń korekcyjnych, aby zachęcić dziecko do czynnego udziału w rehabilitacji. Zajęcia można prowadzić w formie zabawy z jednoczesnym zastosowaniem odpowiedniego sprzętu do ćwiczeń.

Ćwiczenia i sprzęt do indywidualnych potrzeb dziecka

Wskazówki co do ćwiczeń i codziennego funkcjonowania, rodzice zawsze powinni otrzymać od lekarza lub fizjoterapeuty, prowadzącego leczenie. Ćwiczenia ukierunkowane są na konkretne wady postawy, a sprzęt rehabilitacyjny można stosować niezależnie od nich.

Dzieci chętnie pracują na matach do ćwiczeń czy fitness, z piłkami gimnastycznymi i piłeczkami sensorycznymi. Laski gimnastyczne, szarfy i woreczki stanowią podstawowe wyposażenie sali do ćwiczeń korekcyjnych. Lateksowe taśmy, ringa, wałki elastyczne i piłki lekarskie to elementy wykorzystywane w ćwiczeniach korekcyjnych wszystkich wad postawy u dzieci. Różnorodność sprzętu i jego kolorystyka znacznie wpływają na motywację dzieci do aktywności. Wykorzystanie zaopatrzenia zależy od wyobraźni fizjoterapeuty.

Przykłady ćwiczenia korekcyjnego z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego

Plecy okrągłe

Praca nad: wzmocnieniem mięśni karku, prostowników grzbietu i mięśni ściągających łopatki.
Ćwiczenie: ukłon japoński.
Pozycja wyjściowa - siad klęczny, ręce wyprostowane w łokciach nad głową trzymają średniej wielkości piłkę gimnastyczną.
Ruch - skłon do przodu, piłka leży na macie, dłonie toczą piłkę najdalej do przodu. Powrót do pozycji wyjściowej.

 

Plecy wklęsłe

Praca nad: wzmocnieniem mięśni brzucha, rozciągnięciem mięśni dolnej partii pleców.
Ćwiczenie: wielka bańka.
Pozycja wyjściowa - leżenie przodem na dużej piłce gimnastycznej, ręce luźno opadają z przodu, nogi luźno opadają z tyłu.
Ruch - turlanie się w przód i w tył.

 

Plecy płaskie

Praca nad: pogłębianiem fizjologicznych krzywizn kręgosłupa.
Ćwiczenie: pływanie żabką.
Pozycja wyjściowa - leżenie przodem, w okolicy pępka wałek, ręce zgięte w łokciach, dłonie na macie na wysokości żeber.
Ruch - uniesienie tułowia nad matę, symulowanie ruchów żabki pływającej w wodzie 3 s. powrót do pozycji wyjściowej.

 

Boczne skrzywienie kręgosłupa

Praca nad: rozluźnieniem mięśni po przeciwnej stronie łuku wygięcia kręgosłupa.
Ćwiczenie: kwiatek.
Pozycja wyjściowa - siad skrzyżny, tułów w pozycji skłonu japońskiego, dłonie trzymają ringo.
Ruch - na hasło, pada deszcz, wyprost tułowia do pionu z rękoma w górze (ringo zbiera deszcz dla kwiatka), na hasło świeci słońce, skłon tułowia w stronę skrzywienia kręgosłupa.

 

Płaskostopie

Praca nad: pogłębianiem łuków wewnętrznych stopy.
Ćwiczenie: nogi w mrowisku.
Pozycja wyjściowa - siad podparty, nogi ugięte w kolanach, pod stopami wałeczki sensoryczne. Ruch - rolowanie wałeczków do przodu i do tyłu.