Pn-Pt: 9:00-17:00

Jak sople lodu

Niektórzy są przekonani, że „taka ich uroda", więc się nie przejmują. Tymczasem zimne stopy i dłonie mogą być symptomem choroby.

I mówimy tu rzecz jasna nie o jakiejś chwilowej sytuacji, lecz o stopach i dłoniach, które są zimne non stop: rano, w południe, wieczorem, w nocy. I nie w sytuacji, kiedy na dworze zimno, a my wychodzimy bez rękawiczek, lecz gdy na dworze w miarę ciepło, w pokoju lub biurze też. Albo gdy mamy na nogach skarpety, albo jesteśmy już w łóżku a nasze stopy przypominają w dotyku sople lodu.

Taka sytuacja powinna być powodem do czujności i dociekliwości, wiecznie zimne stopy i ręce mogą bowiem świadczyć o poważnej chorobie, a w najlepszym przypadku - o tym, że źle traktujemy swoje ciało. Dlatego też przygotowaliśmy listę możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy, listę, która - mamy nadzieję – przekona do wizyty u lekarza wszystkich tych, którzy mają ten problem. Lepiej przecież dmuchać, nomen omen, na zimne, niż się gorącym sparzyć, prawda?

Zespół Raynauda

W każdym opracowaniu medycznym przeczytamy, że zespół Raynauda to napadowy skurcz tętnic w obrębie rąk, rzadziej stóp. Powstaje pod wpływem zimna, emocji lub bez widocznej przyczyny. Czasami zimno obejmuje całe dłonie, czasami tylko palce lub ich czubki (podobnie jest ze stopami, jeśli napadowy skurcz tętnic dotyczy tych części ciała). Ze statystyk wynika, że przypadłość ta męczy często nastolatki w okresie dojrzewania, ale też osoby z niskim ciśnieniem tętniczym, zwłaszcza te walczące z migrenami. Co ważne, zespół Raynauda potrafi ustąpić samoistnie, bez uszczerbku dla organizmu, czasami jednak może być objawem poważnej choroby takiej chociażby jak nowotwór krwi. Może też świadczyć o źle funkcjonującej wątrobie, np. z powodu infekcji wirusowej.

Miażdżyca

Miażdżyca to choroba przewlekła, postępująca i groźna: miażdżyca tętnic mózgu powoduje jego niedokrwienie i zmiany psychiczne, to przez nią dochodzi do pęknięć naczyń i udarów. Miażdżyca tętnic wieńcowych jest jedną z przyczyn choroby wieńcowej, a miażdżyca aorty może prowadzić do powstania tętniaka. Choroba jest konsekwencją długoletniego procesu odkładania się w ścianie tętnic złogów cholesterolu, które przyjmują formę tzw. blaszek miażdżycowych mogących istotnie zmniejszyć przepływ krwi w naczyniu, a w najgorszym przypadku doprowadzić do jego całkowitego „zapchania". Co ważne, miażdżyca na początku nie daje żadnych objawów, a o tym, że ją mamy dowiadujemy się często przez przypadek i to w sytuacji, gdy zmiany są już zaawansowane (u mężczyzn ma to zwykle miejsce w piątej dekadzie życia, a u kobiet po menopauzie).

Anemia

Anemia to niedokrwistość. Mamy z nią do czynienia gdy badania krwi ukazują niższe od normy wartości hemoglobiny i erytrocytów. Osoby mające anemię są blade, mało ruchliwe, wiecznie zmęczone i osłabione. Mają niskie ciśnienie i tendencję do omdleń. Często skarżą się na „kołaczące" serce i na wiecznie zimne dłonie i stopy właśnie oraz na ogólne, nasilone uczucie zimna. Dodatkowo, jako kolejne objawy niedokrwistości, wskazuje się łamliwość paznokci i słabą kondycję włosów. Choroba dotyka zarówno chłopców jak i dziewczynki, kobiety i mężczyzn. Jej przyczyn może być kilka. Może to być niedokrwistość z niedoborów, np. żelaza czy witamin z grupy B, ale też choroby nowotworowe lub zupełnie coś innego. Aby zdiagnozować chorobę wystarczą podstawowe badania krwi, które może zlecić lekarz pierwszego kontaktu.

Problemy z tarczycą

Tarczyca odpowiada za regulację metabolizmu, a to oznacza, że hormony tarczycowe mają wpływ na cały organizm. W życiu płodowym hormony tarczycowe pełnią istotną rolą w rozwoju układu nerwowego, odpowiadającego za rozwój intelektualno-umysłowy. W wieku dziecięcym tarczyca odpowiada za dalszy rozwój funkcji mózgowych oraz za proces wzrastania. W wieku młodzieńczym wpływa na proces dojrzewania płciowego. U osób dorosłych hormony tarczycy odpowiadają za regulację w zakresie: układu krążenia – tętno, ciśnienie tętnicze krwi, układu pokarmowego – praca żołądka, jelit; układu rozrodczego – cykl menstruacyjny, płodność, pracę skóry i mięśni szkieletowych; i układu termoregulującego – podstawowa temperatura ciała. Jeśli więc tarczyca przestaje dobrze działać, jednym z pierwszych objawów jest wychłodzenie ciała (marzną przede wszystkim dłonie). Dopiero z czasem pojawiają się trudności z koncentracją, nadmierna senność, utrata włosów i rozdwajanie paznokci, nadwaga mimo braku apetytu, podkrążenie oczu i obrzęki, wysuszenie skóry.

Hipotomia

Nadciśnienie to choroba powszechna, groźna i charakterystyczna dla wieku dojrzałego. Wydaje się więc, że niedociśnienie powinno nas cieszyć. Niestety, nic bardziej mylnego – zbyt niskie ciśnienie też może być chorobą i też może być groźne. Kiedy więc powinniśmy zacząć się martwić? Gdy nasze ciśnienie ma niższe parametry niż 90–100/60–70 mmHg. Jeśli tak się dzieje, powinniśmy zwrócić się po radę do lekarza pierwszego kontaktu. Hipotomia bowiem, bo taka nazwę nosi ta przypadłość, może być np. związana z innymi poważanymi chorobami, w tym niewydolnością krążenia, zaburzeniami rytmu serca, anemią bądź niedoczynnością tarczycy. Bywa oczywiście, że takie spadki ciśnienia spowodowane są np. lekami, alkoholem, odwodnieniem organizmu po wysiłku fizycznym, czy „tylko" stresującą sytuacją, nie zmienia to jednak faktu, że problem powinien być skonsultowany ze specjalistą. Osoby cierpiące na hipotomię muszą być ciągle czujne – każdy spadek ciśnienia przy i tak niskim ciśnieniu może powodować omdlenie, zawroty głowy, mdłości. Znakiem rozpoznawczym tego schorzenia jest szumienie w uszach, brak koncentracji, problemy ze wzrokiem, bladość a także nagłe pocenie się na całym ciele oraz zimne dłonie i stopy.

Zbyt mało ruchu

Bywa, że przyczyną wiecznie zimnych stóp i rąk nie jest choroba, lecz coś bardziej prozaicznego - – brak ruchu. Pół biedy, kiedy raz na jakiś czas w bezruchu zasiedzimy się przed telewizorem, przy komputerze czy z książką w ręku, bo gdy skończymy wpatrywać się w monitor lub w kartki papieru i ruszymy się, problem zniknie. Gorzej, gdy dzień w dzień przy takim biurku tkwimy jak manekin albo gdy naszą jedyną aktywnością fizyczną jest marsz z domu do garażu lub na przystanek autobusowy. Gorzej, bo to oznacza, że nie robimy nic, żeby naszą krew dotlenić, pobudzić krążenie. A niepobudzone krążenie i niedotleniony organizm to murowane kłopoty, np. z sercem lub ze sprawnym myśleniem. I jeśli nawet nie teraz, to na pewno w przyszłości, czego pierwszym sygnałem są wiecznie zziębnięte dłonie i stopy. By ich uniknąć, warto zacząć się ruszać, zaczynając np. od gimnastyki przy/na własnej kanapie.

Papierosy

Może to kogoś zdziwi, ale rzeczywiście, papierosy mogą być przyczyną ustawicznego wychładzania dłoni i stóp. Dlaczego? Ponieważ nikotyna zwężając i kurcząc naczynia krwionośne negatywnie wpływa na krążenie krwi, czego jednym z pierwszych objawów jest oziębienie kończyn - ręce i nogi, a zwłaszcza palce u rąk i stóp, to przecież najdalsze miejsca, do których musi dopłynąć krew. Rada? Rzucić palenie. Tym bardziej, że zimne dłonie i stopy to nic w porównaniu np. z rakiem płuc, czyli ze spustoszeniami, które nikotyna może poczynić w każdym organizmie palącego człowieka oraz jego bliskich. Lekarze są tu bowiem zgodni, palenie bierne jest tak samo groźne dla palacza jak i otoczenia.

Autor: Joanna Grzegorzewska, „Moje Zdrowie"

Podziel się

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1649 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Zebraliśmy 899 opinii.