Pn-Pt: 9:00-17:00

Koksartroza – pierwsze objawy. Jak leczyć zwyrodnienie stawu biodrowego i jak uśmierzyć ból?

Zwyrodnienie stawu biodrowego jest chorobą naszych czasów i zdaniem specjalistów wiąże się z mało aktywnym trybem życia współczesnego człowieka. Koksartroza prowadzi do uszkodzenia struktur i funkcji stawu, co przyczynia się do narastania bólu w biodrze oraz zmniejszenia aktywności życiowej chorego.

Objawy zwyrodnienia stawu biodrowego

Bardzo często ból, który należy do pierwszych objawów koksartrozy, pojawia się nie w biodrze, a w okolicy stawu kolanowego. Takie wskazówki dawane nam przez organizm są niejednokrotnie mylnie interpretowane. Bólowi towarzyszy osłabienie oraz uczucie zmęczenia. W początkowym stadium choroby boleści pojawiają się podczas obciążania kończyny, występują w okolicach pachwiny i promieniują do kolana bądź lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Wraz z rozwojem choroby dolegliwości zaczynają doskwierać także w stanie spoczynku lub podczas dotyku. Czujemy trzeszczenie i ograniczenie ruchomości chorego stawu. Stopniowo mamy też do czynienia z przykurczem zgięciowym, który utrudnia codziennie poruszanie się, wykonywanie zwykłych czynności, a także powoduje skrócenie kończyny.

Cierpiąca na koksartrozę osoba stara się oszczędzać biodro, co prowadzi do zaniku mięśni uda i pośladka. Widać to choćby wtedy, kiedy obserwujemy chód chorego. Unika on obciążania strony dotkniętej zwyrodnieniem, sposób jego poruszania się polega na wykonywaniu wahadłowych i rotacyjnych ruchów tułowia. Chory zaczyna często używać jednej lub dwóch kul łokciowych, przykurcz zgięciowy pogłębia się, dochodzi też do wspomnianego skrócenia kończyny. Najtrudniejsza sytuacja dotyczy osób, u których procesem zwyrodnieniowym objęte są oba stawy biodrowe. Chory ustawia obie stopy na zewnętrznych krawędziach, jego chód staje się coraz bardziej niepewny, rośnie także ryzyko upadku.

Koksartroza – leczenie

Leczenie zwyrodnienia stawu biodrowego zależy z pewnością od stopnia zaawansowania choroby, reakcji na ból, wieku oraz ogólnego stanu zdrowia chorego. Stadium schorzenia zaobserwować można najlepiej wykonując zdjęcia RTG. Obraz stawu pozwoli określić, czy mamy do czynienia z łagodnymi, umiarkowanymi czy zaawansowanymi zmianami. Nie zawsze jednak odczuwany przez pacjenta ból oraz stopień zaawansowania zmian znajdą odzwierciedlenie na zdjęciu radiologicznym. Jest to bezpośrednio powiązane ze stopniem podrażnienia torebki stawowej oraz zapalenia błony maziowej. Zdjęcia RTG pozwolą określić, czy mamy do czynienia z częściej występującą postacią choroby, której towarzyszy przemieszczenie, czy też z postacią bez przemieszczenia.

Leczenie polega najczęściej na połączeniu leczenia farmakologicznego, rehabilitacji i fizjoterapii. Stosowanie leków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych pomaga lekko złagodzić objawy. Rehabilitacja jest nieodłączną częścią walki z koksartrozą i obejmuje leczenie ruchem. Celem jest jak najdłuższe utrzymanie układu mięśniowego w dobrej kondycji. Pomocne będą też z pewnością masaże, a także zabiegi fizykoterapeutyczne, takie jak pole magnetyczne czy laser. Skutecznym sposobem na uśmierzenie bólu będzie też z pewnością termo- lub krioterapia. Przyczyniają się one do rozluźnienia mięśni i zmniejszają przykurcz.

Zwyrodnienie stawu biodrowego – kiedy zdecydować się na operację?

Leczenie operacyjne koksartrozy obejmuje osteotomię, usztywnienie stawu oraz endoprotezoplastykę. Pierwsze metody stosowane są stosunkowo rzadko i występują w wybranych przypadkach. Endoprotezoplastyka, uważana za jedno z największych medycznych osiągnięć ubiegłego stulecia, daje wielu chorym możliwość życia bez bólu i cierpienia. Polega ona na wymianie panewki i głowy kości udowej na elementy sztuczne. Bardzo często jest prawdziwą gwarancją trwałego zerwania z bolesnymi dolegliwościami towarzyszącymi koksartrozie.

Podziel się

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1357 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Zebraliśmy 899 opinii.