Nietrzymanie moczu u mężczyzn – przyczyny, leczenie, nagłe parcie na mocz

Nietrzymanie moczu u mężczyzn występuje rzadziej niż u kobiet, jednak szacuje się, że dotyczy nawet 40 proc. męskiej populacji. Często nietrzymanie moczu towarzyszy łagodnemu rozrostowi prostaty. Jakie są przyczyny inkontynencji u mężczyzn i jak sobie radzić z tym problemem?

Główne rodzaje nietrzymania moczu (fachowo nazywanego inkontynencją) to:

• tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu,
  • nietrzymanie moczu z naglącym parciem,
  • nietrzymanie moczu z przepełnienia pęcherza.

O ile u kobiet mamy najczęściej do czynienia z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, spowodowanym osłabieniem mięśni dna miednicy (mięśni Kegla), o tyle u mężczyzn dominuje inkontynencja z parcia i z przepełnienia pęcherza moczowego. Oba typy dają inne objawy.

Czytaj też: Nietrzymanie moczu u kobiet – przyczyny, leczenie, rodzaje

Nietrzymanie moczu z naglącym parciem

Przyczyną jest tu nadaktywność mięśni pęcherza moczowego. Mężczyzna odczuwa nagłą, bardzo silną potrzebę oddania moczu, często w nocy, i w ciągu kilku sekund dochodzi do opróżnienia pęcherza.

Czasem wystarczy odgłos płynącej wody, żeby wywołać reakcję pęcherza. Przyczyny bywają różne – od zakażenia układu moczowego, przez choroby neurologiczne (SM, choroba Parkinsona), po nowotwory. W wielu przypadkach przyczyny nie udaje się ustalić – lekarze mówią wtedy o zespole nadreaktywnego pęcherza.

Pieluchomajtki dla dorosłych

Nietrzymanie moczu z przepełnienia pęcherza

U mężczyzn ten typ nietrzymania moczu jest najczęściej związany z przerostem prostaty. Powiększona prostata powoduje problemy z oddawaniem moczu, który zalega w pęcherzu.

Gdy pęcherz jest przepełniony i rozciągnięty, mocz może się z niego wydostawać mimowolnie. W przeciwieństwie do naglącego parcia wyciek moczu jest wtedy powolny. Inne objawy przerostu prostaty to m.in.: częste oddawanie moczu (także w nocy), trudności z rozpoczęciem i przerywane oddawanie moczu, słaby strumień moczu, poczucie niedokładnego opróżnienia pęcherza.

Czytaj też: Nietrzymanie moczu – 3 fakty na temat pielęgnacji skóry przy NTM

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Tak jak u kobiet, objawia się popuszczaniem moczu przy wysiłku fizycznym, kaszlu, kichaniu, śmianiu się. Przyczyną jest osłabienie mięśni dna miednicy. U mężczyzn jest to naturalny proces związany z wiekiem.

Leczenie nietrzymania moczu u mężczyzn

Wybór metody leczenia zależy od przyczyny, która wywołuje nietrzymanie moczu. Przerost prostaty leczy się przede wszystkim farmakologicznie - stosuje się leki zmniejszające napięcie mięśni pęcherza i gruczołu krokowego albo leki zmniejszające objętość prostaty. Wspomagająco stosuje się preparaty z wyciągiem z owoców palmy sabałowej.

Znaczne powiększenie prostaty leczy się też operacyjnie. Przy pęcherzu nadreaktywnym pomagają ćwiczenia pęcherza (trening świadomej kontroli wypieracza i zwieracza cewki), a przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu – ćwiczenia mięśni dna miednicy (mięśni Kegla). Regularnie wykonywane ćwiczenia dają bardzo dobre rezultaty, jeśli jednak problem nietrzymania moczu jest bardzo nasilony, stosuje się leczenie farmakologiczne, a gdy i ono nie pomaga – chirurgiczne.

Mężczyznom cierpiącym na nietrzymanie moczu lekarze zalecają też zmianę stylu życia:

• rzucenie palenia – charakterystyczny dla palaczy kaszel powoduje popuszczanie moczu przy nietrzymaniu wysiłkowym, poza tym nikotyna działa drażniąco na mięśnie pęcherza moczowego;
  • zmianę nawyków żywieniowych – ograniczenie alkoholu, napojów gazowanych i z kofeiną, ostrych przypraw, owoców cytrusowych (działają drażniąco na pęcherz moczowy); odpowiednia ilość błonnika (20 g dziennie) zapobiegająca zaparciom;
  • utrzymywanie prawidłowej wagi ciała (nadwaga i otyłość powodują osłabienie mięśni dna miednicy).

Sprawdź: Orteza stawu kolanowego dla otyłych lub z bardzo rozbudowanymi mięśniami

Nietrzymanie moczu – jak sobie radzić z podrażnioną skórą i brzydkim zapachem?

Nietrzymanie moczu zaliczane jest do „chorób przeżywanych w skrytości" – nierzadko pacjenci wycofują się z życia towarzyskiego i ograniczają aktywność. W łagodzeniu dokuczliwości nietrzymania moczu bardzo pomocne są specjalne wkładki i pieluchomajtki dla dorosłych. Dostępne są w różnych rozmiarach i stopniach chłonności, dostosowanych do nasilenia problemu. Mają wkład neutralizujący zapach moczu i nie zawierają lateksu, dzięki czemu nie powodują odparzeń.

Zebraliśmy 899 opinii.