Zwyrodnienie odcinka szyjnego kręgosłupa a sport

Zwyrodnienie odcinka szyjnego kręgosłupa jest obecnie zaliczane do chorób cywilizacyjnych. Głównym objawem jest ból karku, który nasila się zwłaszcza w nocy, kiedy pozostajemy w bezruchu. O ile w ciągu dnia wiele osób zapomina o dolegliwości, to brak leczenia i rehabilitacji może doprowadzić do ograniczenia ruchów głowy, a także zaburzeń pracy kończyn.

Ból w odcinku szyjnym kręgosłupa i postępujący stan zwyrodnieniowy mogą mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie. Dlatego tak ważne jest podjęcie leczenia i odpowiednio prowadzona rehabilitacja. Dobrze prowadzona terapia zmniejszy dolegliwości i przywróci pełną ruchomość.

Zwyrodnienie odcinka szyjnego kręgosłupa

Urazy odcinka szyjnego kręgosłupa i patologiczne zmiany w tym obrębie najczęściej są następstwem wypadków komunikacyjnych, kiedy tułów pozostaje w miejscu (stabilizowany pasami bezpieczeństwa), a szyja przyjmuje całe szarpnięcie. Cierpią na nie również osoby w podeszłym wieku, gdyż wraz z upływem lat, kręgi ulegają stopniowej degeneracji. Dochodzi do zmniejszenia przestrzeni międzykręgowej lub przepuklin w ich obrębie. Najtrudniejsze do rehabilitacji są przewlekłe zwyrodnienia - ból nawraca i staje się coraz bardziej dokuczliwy - promieniuje na inne części ciała. Często towarzyszy mu drętwienie kończyn i mrowienie. Jest na tyle dokuczliwy, że uniemożliwia spokojny sen. Prowadzi do sztywności karku i zmniejszenia ruchomości szyi. W przypadkach bardziej zaawansowanej choroby może wpływać na pogorszenie wzroku, słuchu, a nawet niedowładu w obrębie kończyn górnych. Objawami towarzyszącymi są: zawroty głowy, nudności czy szum w uszach.

Mimo poważnych konsekwencji powody postępującego zwyrodnienia są być też bardzo prozaiczne - od zbyt dużej poduszki, przez siedzący tryb pracy, po codzienne przeciążenia.

Brak właściwej rehabilitacji prowadzi do rozwoju choroby. Dlatego tak ważna jest przypadku osób uprawiających sport (niezależnie: wyczynowy czy rekreacyjny), dobrze prowadzona terapia i leczenia.

Rehabilitacja przy bólach szyi i potylicy

W leczeniu zwyrodnień i urazów odcinka szyjnego kręgosłupa, najlepsze efekty daje kołnierz ortopedyczny, którego zadaniem jest unieruchomienie szyi, przynajmniej na kilka dni. Jest to jednak rozwiązanie stosowane bezpośrednio po nadwyrężeniu lub w ostrych stanach choroby. Kołnierza nie można nosić zbyt długo, gdyż powoduje zbytnie rozluźnienie pozostałych mięśni. Jednocześnie stosuje się farmakologię w postaci leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych i zmniejszających napięcie mięśniowe (w formie tabletek i maści). Właściwie dobrana terapia na pierwszym etapie leczenia, jest podstawą szybkiego powrotu do formy.

Kolejnym elementem jest rehabilitacja i stosowanie zabiegów terapeutycznych. Dobre efekty daje terapia ciepłem (np. kompresy), właściwie dobrany zestaw ćwiczeń wzmacniających odpowiednie partie mięśni oraz utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednią poduszkę - zwyrodnienie postępuje zwłaszcza przy niewłaściwej pozycji leżącej. Odpowiednie ułożenie głowy, jak najbardziej zbliżone do naturalnego, zmniejsza dolegliwości, przyspiesza rehabilitację i pozwala na spokojny sen.