Pn-Pt: 9:00-17:00

Zwyrodnienie stawu biodrowego, czyli koksartroza – ryzyko zachorowania oraz możliwe przyczyny

Koksartroza polega na nieodwracalnym niszczeniu chrząstki stawowej biodra. Choroba objawia się silnym bólem i powoduje poważne trudności w poruszaniu się. W Polsce cierpi na nią mniej więcej 8 milionów osób ludzi, z czego 40% dotyczy zmian powstających w stawach biodrowych. Schorzenie w 55% dotyka kobiet.

Pierwsze objawy koksartrozy

Chrząstka szklista pokrywająca powierzchnie stawowe ulega stopniowemu starciu, w wyniku czego dochodzi do odsłaniania powierzchni kostnych, które zaczynają o siebie trzeć. Chrząstka traci swoje właściwości amortyzujące i zmniejszające tarcie powierzchni stawowych. Mamy wtedy do czynienia ze zmianami w nasadach kości, zapaleniem błony maziowej stawu, a wszystko to prowadzi do uszkodzenia jego funkcji.

Koksartroza jest jednym z najczęstszych zwyrodnień stawów. Choroba powoduje stopniowe narastanie bólu, co z czasem doprowadza do zmniejszenia aktywności życiowej. Mówi się, że jej coraz częstsze występowanie ma związek z trybem życia współczesnego człowieka, który staje się coraz bardziej statyczny. Zwyrodnienie stawów biodrowych określa się zatem chorobą cywilizacyjną. W Szwecji dotyka 2 proc. społeczeństwa, w Finlandii aż 15 proc., natomiast w Stanach Zjednoczonych rocznie przeprowadza się około 200 tysięcy zabiegów całkowitej wymiany stawu biodrowego, co jest konsekwencją właśnie zwyrodnienia stawu biodrowego.

Lekarze wyróżniają dwie podstawowe postaci zmian:

• pierwotne, czyli idiopatyczne
  • wtórne

Koksartroza pierwotna stanowi około 48 proc. wszystkich przypadków. Wśród czynników wpływających na rozwój zwyrodnienia stawu biodrowego wskazuje się tutaj niewłaściwy tryb życia, wpływ środowiska oraz predyspozycje genetyczne. W tym przypadku przyczyny schorzeń nie są jednak dokładnie sprecyzowane.

Koksartroza wtórna jest skutkiem wad wrodzonych lub nabytych, wśród których wymienia się:

• niedorozwój dachu panewki;
  • wrodzoną dysplazję stawu biodrowego;
  • wrodzone lub nabyte zwichnięcie stawu biodrowego;
  • zaburzenia rozwoju panewek w okresie wzrastania;
  • nadwagę;otyłość;
  • zmiany przeciążeniowe stawów;
  • hemofilię;
  • niedoczynność tarczycy;
  • cukrzycę;
  • zaburzenia metaboliczne;
  • dnę stawową;
  • zmiany w ukrwieniu głowy i szyjki kości udowej.

Zmiany zwyrodnieniowe stawu biodrowego a zaburzenia metaboliczne

Wśród innych czynników mających bezpośredni wpływ na koksartrozę wylicza się między innymi palenie tytoniu, złe nawyki żywieniowe czy występowanie otyłości. U kobiet sporą rolę odgrywać mogą również zmiany hormonalne. Może być to związane między innymi z wpływem estrogenów na przemianę materii w tkance kostnej u kobiet po menopauzie. Nie bez powodu do przyczyn bezpośrednich zwyrodnienia stawu biodrowego zalicza się także otyłość.

Ma to związek ze zwiększeniem obciążenia, jakiemu poddane są stawy biodrowe, co prowadzi do ich uszkodzenia. Towarzysząca otyłości hipercholesterolemia powoduje, że zmianie ulega skład płynu stawowego, co powoduje też zaburzenia odżywiania podchrzęstnej warstwy kości. Znaczna nadwaga oraz wspomniana już cukrzyca, może mieć znaczny wpływ na szybszy rozwój i przebieg koksartrozy.

Podziel się

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1572 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Zebraliśmy 899 opinii.