Ortopedio.pl
Ortopedio.plZadzwoń 8:00 - 16:0056 665 28 82

Koncentratory tlenu i oczyszczacze powietrza

Co to jest koncentrator tlenu?

Koncentrator tlenu to urządzenie medyczne, ułatwiające oddychanie, stosowane najczęściej w terapii pacjentów z:

• chorobami układu oddechowego
  • chorobami układu krążenia
  • chorobami onkologicznymi

Koncentratory tlenu stosowane są na oddziałach szpitalnych, ale także w warunkach domowych (koncentratory do użytku domowego); a nawet poza domem (koncentratory przenośne).

Jak działa koncentrator tlenu?

Koncentrator podaje pacjentowi powietrze ze zwiększoną zawartością tlenu. W powietrzu, którym oddychamy zawartość tlenu wynosi 21%, natomiast w powietrzu podawanym choremu przez koncentrator zawartość tlenu może sięgać nawet 90%.

Tlen podawany jest przez wąsy tlenowe bądź przez maskę. Przepływ tlenu należy ustawić zgodnie z zaleceniem lekarza, większość koncentratorów umożliwia podanie od 0,5 do 5 litrów tlenu na minutę. Urządzenia może działać nawet 24 godziny na dobę.

Jak uruchomić koncentrator tlenu?

• Włącz urządzenia do źródła zasilania
  • Napełnij zbiornik nawilżacza wodą (aby nie wysuszać śluzówki)
  • Uruchom aparat
  • Ustaw pożądany przepływ gazu

Jeżeli ustawiamy przepływ gazu samodzielnie, bez konsultacji z lekarzem, za bezpieczny zaleca się przepłym 1,5 l/min.

Koncentrator tlenu a butla tlenowa

Koncentrator tlenu uważany jest za bezpieczniejszą metodę tlenoterapii od butli tlenowej:

• Nie stwarzają ryzyka wybuchu
  • W razie pożaru nie zwiększają ilości tlenu w powietrzu

Tlen w koncentratorze, w odróżnieniu od tlenu w butli, nie kończy się. Butlę z czasem trzeba wymieniać, koncentrator pracuje w trybie ciągłym, zmieniając powietrze o standardowej zawartości tlenu w gaz o zwiększonej zawartości tlenu bądź tlen medyczny (kiedy tlen stanowi ponad 90% objętości wdychanego gazu).