Orteza lepiej ochroni stopę przed urazem niż wkładka amortyzująca

Badania pokazały, że przy intensywnym wysiłku fizycznym stosowanie ortezy stopy pozwoliło obniżyć ryzyko wystąpienia urazów stopy o 28 proc., a ryzyko złamań przeciążeniowych zredukowało o 41 proc. Stosowanie wkładek amortyzujących nie wykazało znaczącej redukcji uszkodzeń.

Ortezy stopy są zazwyczaj dopasowane do kształtu kończyny i optymalizują jej działanie. Mogą pomóc przenieść rozkład ciężaru ciała i nacisk, gdy stopa trafia w podłoże, oraz zmienić aktywność mięśni i sposób biegania.

Z kolei wkładki amortyzujące są na ogół dość płaskie i stosuje się je głównie do osłabienia siły wstrząsu, gdy stopa uderza w ziemię, co ma zapobiec uszkodzeniu mięśni, ścięgien i kości.

Dzięki ortezie mniej złamań przeciążeniowych

Naukowcy z Australii przeanalizowali badania ortez stóp i wkładek amortyzujących, w których w sumie wzięło udział ponad 3200 osób, w większości wojskowych.

Okazało się, że stosowanie ortezy stopy pozwalało obniżyć ryzyko wystąpienia urazów o 28 proc., a ryzyko wystąpienia złamań przeciążeniowych redukowało o 41 proc.

Stosowanie wkładek amortyzujących nie wiązało się ze znaczącą redukcją uszkodzeń. Uczeni stwierdzili też, że zgodnie z dotychczasowymi badaniami ortezy stopy pomagają zaobiegać bólowi goleni i niektórym złamaniom przeciążeniowym stopy i nogi (kości śródstopia, kości piszczelowej i kości udowej), ale odkryli także, że ortezy te mogą zredukować ogólne ryzyko wystąpienia urazów.

Zanim założysz ortezę, odwiedź lekarza

Choć sami badacze do wyników tych obserwacji podchodzą ostrożnie – zaznaczając, że żołnierze są narażeni na inny rodzaj wysiłku niż sportowcy amatorzy lub biegacze – to jednak zwracają uwagę, że stosowanie ortez w przypadku części sportowców jest zasadne.

Właściwe dopasowanie sprzętu może bowiem pozwolić na dalsze uprawianie sportu przy kontuzjach, takich jak złamanie przeciążeniowe piątej kości śródstopia albo uraz stawu śródstopno-paliczkowego palucha.

Sztywne albo twarde ortezy prawdopodobnie pomagają przenosić siłę działającą na kości, więc tym samym je osłaniają. Jednak nie zmieniają sposobu, w jaki stopa i kostka u nogi się poruszają, zatem ich stosowanie nie przynosi korzyści tkankom miękkim.

Najlepszym sposobem na to, by dowiedzieć się, czy w danym przypadku orteza pomoże i nie pogorszy kontuzji, jest konsultacja z lekarzem. Specjalista ustawi również ortezę odpowiednio do rodzaju urazu.