Pn-Pt: 9:00-17:00

Dyskopatia – etapy uszkodzenia krążka międzykręgowego

Krążki międzykręgowe są jednymi z podstawowych elementów budujących nasz kręgosłup. Można je porównać do niewielkich poduszek, które pełnią rolę amortyzatora i gwarantują ruchomość. Czasami ulegają uszkodzeniu, co fachowo nazywa się dyskopatią. To bardzo powszechne schorzenie, związane z ostrym lub przewlekłym bólem kręgosłupa.

Dyskopatia coraz częściej dotyka młodych, którzy prowadzą bierny, siedzący tryb życia. Jako jedną z podstawowych przyczyn tego schorzenia wymienia się między innymi nadmierne obciążenie kręgosłupa. Inne czynniki prowadzące do dyskopatii to nieprawidłowa dieta, wynikająca z niej nadwaga, otyłość i stres. Dyskopatia jest też efektem fizjologicznego starzenia się kości, które rozpoczyna się już po 20. roku życia.

Wśród najpopularniejszych objawów choroby wymienia się ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej, drętwienie kończyn, mrowienie oraz nudności. Jeżeli mamy do czynienia z którymś z wymienionych, warto niezwłocznie udać się do specjalisty, który zadecyduje o dalszej drodze leczenia.

Metody diagnostyczne, takie jak badanie RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, pozwalają na szybką i skuteczną diagnozę. W zależności od czasu trwania choroby oraz zmian strukturalnych, można mówić o poszczególnych etapach uszkodzenia krążka międzykręgowego.

Jest on zbudowany z jądra miażdżystego, które ma galaretowatą konsystencję. Jądro otoczone jest przez pierścień włóknisty, ma on utrzymywać jądro wewnątrz. Oba elementy w dużej mierze składają się z wody. Tylko odpowiednio nawodniony krążek zapewnia nam prawidłowe funkcjonowanie.

Kolejne etapy uszkodzenia krążka:

1. Degeneracja – związana z niewielkim uszkodzeniem przestrzeni włóknistych, na tym etapie dochodzi do zmian strukturalnych wewnątrz dysku. Zbyt duże obciążenie powoduje pękanie pierścieni włóknistych, a co za tym idzie – przemieszczanie jądra miażdżystego w kierunku uszkodzenia pierścienia. Uszkodzenie wywołuje reakcję zapalną, która z kolei podrażnia nerw oraz skutkuje bólem kręgosłupa. Ten etap schorzenia krążka nie będzie widoczny podczas badania RTG.
  2. Protruzja – zwana inaczej wypukliną. Zmiany wychodzą tu poza zewnętrzny obrys dysku, nie dochodzi jednak do przerwania ostatniego pierścienia włóknistego. Powstała wypuklina może naciskać też na sąsiadujące struktury, np. nerwy, co daje kolejne dolegliwości bólowe.
  3. Ekstruzja – zwana przepukliną kręgosłupa, to już zaawansowane stadium choroby, w której dochodzi do przerwania ciągłości ostatniego pierścienia. Jądro miażdżyste wychodzi poza obręb krążka, dlatego też ekstruzja potocznie nazywana jest właśnie „wypadnięciem dysku".
  4. Sekwestracja – ostatni etap schorzenia, w którym dochodzi do oderwania się jądra miażdżystego od krążka. Fragment jądra może przemieścić się do kanału kręgowego, co powoduje bardzo silne dolegliwości oraz ostry ból kręgosłupa.

Zdiagnozowanie etapu choroby będzie niezwykle pomocne przy podjęciu dalszych kroków. Specjalista może doradzić nam mniej inwazyjne sposoby leczenia, tj. zażywanie środków przeciwbólowych, zestaw odpowiednich ćwiczeń, masaż czy fizykoterapię. Jeżeli mamy jednak do czynienia z dwoma ostatnimi etapami schorzenia, konieczny może okazać się zabieg. Dobór metody będzie uzależniony od stopnia zmian strukturalnych. Lekarz może zalecić tu klasyczną operację, ale też zabieg wykonywany przez skórę (nukleoplastykę), czy za pomocą endoskopu.

Podziel się

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1572 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Zebraliśmy 899 opinii.