Rehabilitacja pasma biodrowo-piszczelowego u biegaczy

Pasmo biodrowo-piszczelowe to w skrócie mało elastyczny, kolagenowy "sznur" (powięź), który ciągnie się między biodrem a kolanem. Zespół jego napięcia, który pojawia się przy przeciążeniach, jest często błędnie diagnozowany, dlatego popularne określenie "kolano biegacza" zawiera w sobie wiele możliwych patologii w obrębie tego stawu.

Pasmo biodrowo-piszczelowe daje bardzo charakterystyczne objawy bólowe - dolegliwość pojawia się najczęściej w trakcie wysiłku i nie ustępuje, jeśli ten jest kontynuowany. Właśnie dlatego skutki przeciążenia tego stawu dokuczają zwłaszcza biegaczom długodystansowym, którzy na starcie czują się bardzo dobrze, a symptomy przeciążenia zaczynają przeszkadzać im w trakcie biegu.

Zespół napięcia pasma biodrowo-piszczelowego - przyczyny i możliwości zmniejszenia bólu

Kolano biegacza daje o sobie znać na skutek nieprawidłowego funkcjonowania mięśnia pośladkowego, który nie stabilizuje we właściwy sposób miednicy. W takiej sytuacji dochodzi do naciskania pasma biodrowo-piszczelowego na znajdującą się pod nim tkankę łączną, która jest mocno unerwiona. Właśnie ten mechanizm odpowiedzialny jest za rozwijający się stan zapalny i ból odczuwany po stronie zewnętrznej okolicy stawu. Przy mocnych przeciążeniach, pierwsze symptomy mogą pojawić się już po około 5 minucie biegu.

Stąd też wielu miłośników biegania, którzy nie chcą rezygnować z długodystansowej aktywności fizycznej, a wystąpiły już u nich objawy przeciążenia, stosuje opaskę na kolano biegacza, która w trakcie ruchu masuje i odciąża bolący przyczep na piszczeli, redukuje napięcie pasma biodrowo-piszczelowego, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia dolegliwości bólowych.

Opaskę na kolano można stosować podczas treningu, ale wyłącznie po konsultacji ze specjalistą i wyleczeniu stanu zapalnego, który pojawił się na skutek przeciążenia powięzi.

Leczenie i rehabilitacja

W sytuacji pojawienie się dokuczliwych objawów bólowych, nawet jeszcze przed postawieniem specjalistycznej diagnozy, warto zastosować działanie, zgodnie z zasadą R.I.C.E. Koniecznie też należy przerwać trening jeśli objawy są dokuczliwe, aby nie doprowadzić do rozległego stanu zapalnego, który zupełnie uniemożliwi wykonywanie aktywności fizycznej.

Zasada R.I.C.E,. czyli Rest.Ice.Compression.Elevation obejmuje:

• odpoczynek, który jest konieczny aby nie doprowadzić do przewlekłego stanu zapalnego,
  • chłodzenie za pomocą kompresów żelowych tzw. cold packów lub maści,
  • ucisk przez zastosowanie opaski na kolano biegacza lub opaski podrzepkowej,
  • uniesienie kończyny z podparciem w celu zredukowania pojawiającej się opuchlizny.

Dobre efekty daje także właściwie wdrożona fizjoterapia, która przede wszystkim powinna być ukierunkowana na rozciąganie i rozluźnienie mięśnia pośladkowego oraz naprężacza powięzi szerokiej.

Zebraliśmy 1 710 opinii.