Czy trening fitness może wspierać rehabilitację?

Obecny rozwój metod treningowych wykorzystuje wiele elementów stosowanych od dawna w rehabilitacji, dlatego fitness staje się idealnym wsparciem procesu utrzymania bądź powrotu do pełnej sprawności fizycznej. Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko wzmacniają, ale również regenerują organizm.

Metody rehabilitacji, zaadoptowane przez trenerów fitness, mają tę przewagę, że poparte są wieloletnimi badaniami naukowymi. Fizjoterapeuci pracują przede wszystkim z osobami chorymi lub po kontuzjach, w przypadku których przywrócenie sprawności musi odbywać się w odpowiedni sposób - polegając na metodach, które faktycznie są skuteczne.

Fitness w rehabilitacji czy rehabilitacja w fitnessie?

W zasadzie obie dziedziny się przenikają i uzupełniają, co znacznie zwiększa możliwości i zasięg procesu rehabilitacji, który nie jest już związany wyłącznie ze specjalistycznymi gabinetami. Obecnie z ćwiczeń i zajęć, poprawiających funkcjonowanie np. aparatu ruchu, można korzystać w większości siłowni i klubach fitness. Dodatkowo instruktorzy coraz częściej posiadają kursy z zakresu fizjoterapii, więc ich wskazówki poparte są właściwą wiedzą.

Lista ćwiczeń zaczerpniętych od rehabilitantów jest naprawdę długa - zawiera zarówno te wykonywane bez przyrządów, jak i te do których konieczne jest właściwe wyposażenie. Coraz większą popularność zyskują ćwiczenia poprawiające równowagę, ale też opisywane jako profilaktyka bólów kręgosłupa. Wykorzystuje się w tym celu gumy, taśmy, rolki, duże i małe piłki, a także specjalne podesty wibracyjne.

Z czym ćwiczyć podczas rehabilitacji?

Najprostsze w użyciu, ale jednocześnie najtańsze (jeśli chcemy pracować również w domu) są piłki rehabilitacyjne. Ćwiczenia z ich zastosowaniem pozwalają poprawiać równowagę, eliminują napięcie mięśniowe, a także usprawniają stabilizację stawów, które stają się przez to odporniejsze na kontuzje. Zazwyczaj stosuje się podczas zajęć duże piłki. Z kolei małe tzw. overball znalazły zastosowanie jako jedna z technik profilaktyki bólów kręgosłupa. Do ćwiczeń wykorzystuje się też specjalne podesty i drążki (również wibracyjne - wibracje o różnej częstotliwości wspomagają proces odnowy i znacznie go przspieszają), poduszki do balansowania czy specjalne taśmy do podwieszania.

Ważne aby pamiętać, że wszelkie wdrażane programy treningowe nie powinny zaburzać równowagi napięć mięśniowych, a wykonywanie ćwiczeń bez znajomości ich właściwej techniki, może pogłębić zaburzenia funkcjonowania aparatu ruchu.