Kontuzje podczas skakania – urazy nadgarstków, głowy i kręgosłupa

Kontuzje kolan, urazy nadgarstka, stłuczenie łokci, problemy z kręgosłupem – jeśli chcesz uniknąć tych problemów, to skacz, ale rób to z rozwagą – zbyt intensywna zabawa w popularnych ostatnio parkach trampolin może skutkować bolesną kontuzją.

Trampoliniarnię w mniejszym wydaniu można też zafundować sobie we własnym ogródku. Coraz więcej osób decyduje się na taki ruch, bo to bez wątpienia doskonała zabawa dla dzieci, ale także dla ich rodziców. Nie ma czemu się dziwić – dla dorosłych to też świetna okazja, by choć na chwilę znowu poczuć się dzieckiem. Dla dzieci natomiast znakomita odskocznia od siedzenia przed komputerem czy telewizorem.

Trzeba jednak pamiętać, że każda przyjemność powinna iść w parze z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Lekarze zapewniają, że wraz z pierwszym powiewem wiosny izba przyjęć zapełnia się pacjentami, którzy padli ofiarą między innymi nieumiejętnego korzystania z trampoliny.

Naciągnięcie mięśni, urazy nadgarstków – na co uważać na trampolinach?

Wśród najczęstszych obrażeń, do których dochodzi podczas skakania, wymienia się naciągnięcia mięśni, urazy nadgarstków, urazy głowy, kostek i złamania. Ta przyjemność wiąże się też ze sporym obciążeniem stawów. Lekarze są zgodni: największe zagrożenie tworzy skakanie w towarzystwie innych osób.

Na dużych trampolinach znajdziemy specjalne szelki, które pozwolą na zachowanie odpowiedniej odległości między uczestnikami zabawy. Trzeba pamiętać, że ćwiczenia na trampolinie nie są wskazane dla osób, które mają problemy z zaburzeniami koordynacji i równowagi.

Z intensywnych skoków powinny też zrezygnować osoby, które mają problemy z kręgosłupem oraz kręgami szyjnymi. Wśród przeciwwskazań znajdziemy też zaburzenia hormonalne, które mają wpływ na strukturę kości i stawów – chodzi głównie o niedobór fosforu i wapnia.

Jak uniknąć kontuzji na trampolinie?

Zanim pozwolisz swoim podopiecznym na beztroską zabawę – naucz dzieci bezpiecznego użytkowania nowego sprzętu. Jeżeli chodzi o domową trampolinę, upewnij się, że najmłodsi nie mają do niej niekontrolowanego dostępu i regularnie sprawdzaj jej stan.

Na jakość samej trampoliny należy zwrócić uwagę już podczas zakupu – ważna jest średnica urządzenia i maksymalny ciężar, jaki może udźwignąć. Trampoliny dla dzieci nie powinny być też zbyt wysokie, w ten sposób zmniejszymy ryzyko obrażeń przy wypadnięciu. Najczęstszymi przyczynami wypadków są zderzenia z innymi dziećmi, upadek na ramę trampoliny bądź na sprężyny. Dlatego też warto zwrócić uwagę na zabezpieczenia twardych krawędzi.

Skok to zdrowie!

Groźny wydźwięk niech będzie jednak tylko przestrogą. Trzeba pamiętać, że trampoliny to przede wszystkim doskonała zabawa! Jeżeli przed samymi ćwiczeniami zastosujemy krótką rozgrzewkę, możemy być pewni, że czeka nas masa radości. To doskonała propozycja dla osób, które chcą w łatwy i przyjemny sposób spalić masę kalorii i poprawić krążenie.

Poza oczywistymi walorami rozrywkowymi trampoliny niosą ze sobą świetną okazję do gimnastyki dla mięśni łydek, brzucha i ramion. Skoki poprawiają koordynację, działają relaksująco i są jednym z niewielu antydepresantów bez recepty.