Łokieć tenisisty – kontuzja nie tylko tenisistów. Przyczyny objawy, leczenie

Łokieć tenisisty jest to jedna z najczęściej spotykanych chorób stawu łokciowego. Dotyczyć może każdego, choć głównie występuje u osób między 30. a 50. rokiem życia. Szczególnie narażone na nią są osoby pracujące fizycznie lub wykonujące częste, jednostajne ruchy nadgarstków, które prowadzą do przeciążenia mięśni prostowników nadgarstka. Łokieć tenisisty, medycznie określany jako entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej, objawia się bolesnością w tej okolicy oraz bólem podczas zgięcia grzbietowego nadgarstka.

Justyna Krawaczyńska

Autor: Justyna Krawaczyńska

Entezopatia nadkłykcia bocznego (tzw. łokieć tenisisty) jest to jednostka chorobowa objawiająca się bolesnością łokcia w okolicy bocznej strony kości ramiennej, do której dochodzi na skutek mikrourazów, degeneracji i zmian zwyrodnieniowych w ścięgnie prostowników nadgarstka.

Długotrwała praca w nieprawidłowych pozycjach oraz o małym obciążeniu ma bardzo duży wpływ na pojawienie się tej dolegliwości. Pozycja zgiętego nadgarstka i jednocześnie wyprostowanego łokcia prowadzi do wzmożonej kompresji między nadkłykciem bocznym a głową kości ramiennej, powodując utrudniony odpływ krwi. Dlatego lekarze diagnozując łokieć tenisisty stwierdzają współistnienie tej dolegliwości z powtarzającymi się, nagminnymi ruchami zginania/prostowania lub pronacji/supinacji nadgarstka.

Czynności takie jak:

• długotrwałe noszenie ciężkich przedmiotów
  • silne chwytanie
  • praca w ogródku (grabienie)

przyczyniają się do powstania stanu zapalnego nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Wydawać by się mogło, że łokieć tenisisty dotyka głównie tenisistów. Nic bardziej mylnego. 95% wszystkich zdiagnozowanych przypadków dotyczy osób nie mających nic wspólnego z wyczynowym sportem.

Łokieć tenisisty – objawy:

Do najbardziej znaczących objawów zaliczamy:

• ból po bocznej stronie stawu łokciowego promieniujący do stawu nadgarstkowego
  • bolesność przy zaciskaniu dłoni w pięść
  • osłabienie siły uścisku ręki
  • osłabienie funkcji kończyny górnej np. ograniczony wyprost łokcia
  • tkliwość uciskowa na nadkłykciu bocznym lub w okolicy przyczepu prostownika palców

Ból może mieć różny stopień intensywności od sporadycznego o niewielkim natężeniu do bólu ciągłego mocno nasilonego.

Łokieć tenisisty – leczenie:

Najważniejsze w łagodzeniu objawów entezopatii nadkłykcia bocznego jest:

• rezygnacja z czynności powodujących ból
  • leki przeciwbólowe i przeciwzapalne
  • okłady z lodu
  • zaopatrzenie ortopedyczne ( Polecamy >> orteza na łokieć tenisisty )
  • ćwiczenia zwiększające zakres ruchomości nadgarstka
  • kinesiotaping
  • zabiegi fizykalne tj. fonoforeza, jonoforeza
  • terapia manulna u rehabilitanta
  • leczenie operacyjne

Kluczową rolę w procesie leczenia łokcia tenisisty odgrywa unikanie czynności powodujących ból. Należy tak skorygować codzienne zadania, aby wykonywane ruchy były bezbolesne lub całkowicie zrezygnować z ich podejmowania. Kolejnym krokiem jest stosowanie zimnych okładów na bolące miejsca oraz leków przeciwbólowych, które mają zminimalizować stan zapalny i uśmierzyć ból. Zaleca się przykładanie zimnych kompresów lub kostek lodu (zawiniętych w ściereczkę) przez 10-15 min i powtarzać je ok. 4-6 razy w ciągu dnia.

Polecamy >> worek na lód lub zimny kompres do schładzania

Dla wzmocnienia efektu leczniczego a także jako zabezpieczenie przed nawrotem entezopatii powinno stosować się dodatkowo zaopatrzenie ortopedyczne w postaci specjalnej opaski na łokieć tenisisty. W większości przypadków ortezy te posiadają peloty, które poprzez ucisk działają przeciwbólowo i rozluźniają napięte struktury, a w przypadku profilaktyki podczas uprawiania spotu, zabezpieczają przed ponownym nawrotem dolegliwości.

Polecamy >> orteza na łokieć tenisisty

Świetnym rozwiązaniem w powrocie do pełnej sprawności jest wizyta u rehabilitanta. Wykwalifikowany terapeuta wykorzystujac znane mu techniki potrafi przywrócić pełną sprawność zaburzonych funkcjonalności w obrębie stawu łokciowego. Do leczenia stosowane są zwykle: manipulacyje, masaż głęboki poprzeczny czy też masaż tkanek miękkich.

Ostatecznym krokiem, kiedy już wszystkie wspomniane czynności zawiodą i kiedy dolegliwości nie ustępują ponad rok, jest rozważenie zabiegu operacyjnego. Istnieją dwie metody operacji – standardowa oraz artroskopowa. Wskazania i zalecenia najlepiej omówić z lekarzem specjalistą, który przedstawi także etapy powrotu do pełnej sprawności pozabiegowej, uzależnione od metody zabiegu.

Sprawdź ofertę Ortopedio.pl >> stabilizotory na łokieć

Łokieć golfisty nie jest tym samym co łokieć tenisisty. Choć oba schorzenia znajdują się w obrębie stawu łokciowego, to łokieć golfisty dotyczy zmian przeciążeniowych w obrębie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej!

O autorze: Fizjoterapeuta z doświadczeniem w branży produktów ortopedycznych i rehabilitacyjnych. Prywatnie pasjonatka zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.