Suplementacja stawów - czy może wspomagać rehabilitację?

Suplementacja stawów w rehabilitacji po urazach lub zmianach zwyrodnieniowych może okazać się bardzo skutecznym rozwiązaniem. Odpowiednio dawkowane preparaty nie tylko regenerują uszkodzone miejsca, ale pomagają w powrocie do pełnej sprawności i aktywności fizycznej.

Suplementacja stawów, preparatami dostępnymi bez recepty, nie powinna być traktowana jako zastępstwo wizyty u specjalisty. O stawy trzeba dbać, zwłaszcza w przypadku intensywnego trybu życia czy nadwagi. Pierwsze niepokojące objawy zmian zwyrodnieniowych lub urazy zawsze należy konsultować z lekarzem

Kiedy wprowadzić suplementację stawów?

Wbrew częstym opiniom, o stawy należy dbać jeszcze zanim pojawi się w ich obrębie ból i dyskomfort. Zwłaszcza przy trybie życia, który predysponuje do kontuzji. Stawy narażone są na duże obciążenia nie tylko w przypadku sportowców, ale również osób rekreacyjnie uprawiających aktywność fizyczną np. z powodu niewłaściwie przeprowadzanej rozgrzewki czy "porywaniem" się na duże ciężary bez przygotowania. Zwyrodnienia pojawiają się też u osób otyłych czy mających siedzący lub stojący tryb pracy. Jest to podstawa aparatu ruchu człowieka - kiedy pracują, maź stawowa i chrząstka, które stanowią o ich właściwym funkcjonowaniu, zużywają się.

Staw, który został uszkodzony, regeneruje się bardzo długo, a każde uszkodzenia chrząstki zostaje pokryte blizną, o znacznie słabszych właściwościach niż pierwotna tkanka. Ból czy ograniczona ruchomość często wiążą się z koniecznością przyjmowania silnych leków. Jest to najwyższa pora do włączenia do rehabilitacji suplementów diety.

Co brać na stawy?

Jeśli chodzi o zapobieganie chorobie zwyrodnieniowej, należy wybrać preparaty zawierające siarkę. To właśnie brak tego pierwiastka może powodować zmiany. Kiedy konieczne jest wsparcie rehabilitacji i regeneracja, wówczas skuteczne są suplementy zawierające chondroitynę (występuje w owocach morza np. krewetkach czy małżach). Chondroityna wpływa na zmniejszenie bólu i zwiększa funkcjonalność stawów. W kombinacji z glukozaminą zapobiega postępowi choroby zwyrodnieniowej.

Również regularne spożywanie tranu zmniejsza dolegliwości bólowe, a jednocześnie zapobiega uszkodzeniom mazi stawowej. Podobnie kwas hialuronowy - może być składnikiem preparatów przyjmowanych doustnie, ale największą skuteczność, jako wspomaganie leczenia, wykazuje podany miejscowo - w formie zastrzyków. Podobnie kolagen.

Należy pamiętać, że efekt stosowania dodatkowych suplementów nie będzie widoczny od razu. Trzeba je stosować regularnie i mieć na uwadze, że odstawienie może się wiązać z pogorszeniem kondycji, przy utrzymaniu dużych obciążeń związanych np. z otyłością lub aktywnym trybem życia.

Poza suplementami, podstawą dobrze funkcjonujących stawów jest wprowadzenie do codziennego trybu życia aktywności fizycznej (oczywiście na poziomie dostosowanym do bieżącej kondycji fizycznej, z odpowiednią przeprowadzoną rozgrzewką itp.), przestrzeganie diety i utrzymanie odpowiedniej wagi ciała.

Zebraliśmy 899 opinii.