Trening dla seniorów jako element profilaktyki i rehabilitacji. Wskazania i przeciwwskazania

Trening dla seniorów jako element profilaktyki i rehabilitacji. Wskazania i przeciwwskazania

Popularna jest opinia, że sport jest przeznaczony tylko dla osób młodych. Tymczasem właściwie dobrana aktywność fizyczna, powinna być prowadzona niezależnie od wieku. Regularnie wykonywane ćwiczenia lub po prostu ruch mogą nie tylko pozytywnie wpłynąć na samopoczucie, ale znacznie poprawić kondycję i stanowić skuteczną formę rehabilitacji.

Trening powinien być dostosowany do wieku, kondycji oraz stanu zdrowia danej osoby (kontuzji lub przebytych chorób). Aktywność fizyczną nie tylko można prowadzić „na własną rękę" - coraz częściej również kluby fitness oferują specjalny pakiet treningów oraz zajęć grupowych dostosowanych do kategorii wiekowej.

O aktywności fizycznej seniorów

Jest wiele ćwiczeń i dyscyplin sportu, które w zasadzie można uprawiać niezależnie od wieku. Rodzaj treningu dobierany jest w zależności od potrzeb i stanu zdrowia ćwiczącej osoby. Popularnym sportem seniorów stało się pływanie i aqua aerobic, który cieszy się popularnością szczególnie wśród kobiet. Zarówno pływanie, jak i aerobic pozytywnie wpływają na motorykę stawów, poprawę sprawności fizycznej i siłowej oraz korekcję wad postawy. Nawet brak umiejętności pływackich nie jest obecnie przeszkodą. W bezpiecznym utrzymaniu się na wodzie pomogą specjalnie zaprojektowane deski do pływania.

Innym przykładem aktywności fizycznej może być modny nordic walking, który jest nie tylko bezpieczną formą ruchu, ale również okazją do integracji w grupie. To niezwykle istotne dla osób starszych, które czują się samotne.

Każdy rodzaj treningu pozytywnie wpływa na ciało, hamując niektóre procesy starzenia się organizmu i utratę tkanki mięśniowej. Co więcej, zmniejsza się ryzyko nadwagi i osteoporozy. Trening może być rodzajem rehabilitacji, w szczególności po przejściu zawału serce, udaru mózgu czy po różnego rodzaju urazach.

Wskazania

Odpowiednie dobranie treningu do stanu zdrowia jest niezbędne, by zmniejszać ryzyko kontuzji lub nie powiększać już nabytego urazu. Ćwiczenia pozytywnie wpływają na przyspieszenie i efektywność okresu rekonwalescencji. Nadwaga jest również wskazaniem do rozpoczęcia lub kontynuowania ćwiczeń poprawiających kondycję. Ćwiczenia mają duży wpływ na układ krążeniowo-oddechowy. Aktywność fizyczna zwiększa siłę mięśni, przez co dłużej zostaje zachowana ich sprawność i elastyczność. Wysiłek jest wskazany również, gdy występują problemy z koncentracją i uwagą.

Jeśli kondycja lub kontuzja nie pozwalają na bardziej wymagające sporty, fizjoterapeuci zalecają rozpocząć od ćwiczeń rozluźniająco-napinających mięśnie poszczególnych partii ciała np.: łydek, ud, pośladków czy łopatek. Pomocą w samodzielnym mogą być taśmy do ćwiczeń.

Przeciwwskazania

Stan zdrowia pacjenta, w niektórych przypadkach może dyskwalifikować, jeśli chodzi o samodzielne uprawianie sportu. Koniecznie należy skontaktować się ze specjalistą, gdy podczas ćwiczeń występują takie objawy jak: zawroty głowy, problemy z równowagą i oddychaniem czy silne bóle. Nie oznacza to jednak konieczności całkowitej rezygnacji z ćwiczeń. Wystarczy zwrócić się o pomoc do centrów rehabilitacji i pracujących tam specjalistów.

Refundacja NFZ

Refundacja NFZ sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego przysługuje każdemu kto jest ubezpieczony w ramach ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego ZUS.

Jak uzyskać refundację?Skontaktuj się z namiGenerator wniosków NFZ

Znajdź ortezę

Potrzebujesz profesjonalnej ortezy? W asortymencie naszego sklepu ortopedycznego znajdziesz każdy model dostępny na rynku Polskim.

Opinie o sklepie

  • 96% klientów poleca nasz sklep4.7 / 5.0
  • Opineo - słucham swoich klientów

Zebraliśmy 1 710 opinii.

Często kupowane

Producenci sprzętu

W Ortopedio.pl dobierzemy właściwy stabilizator jak i wózek inwalidzki. Sprzęt medyczny dostępny na naszej stronie jest najwyższej jakości i posiada bardzo długą gwarancję. Refundacja NFZ. W asortymencie posiadamy: stabilizator kolana, stabilizator kostki, stabilizator barku, stabilizator nadgarstka, orteza tułowia, ortezy stawu kolanowego, ortezy stopowo-goleniowe, ortezy stawu skokowego, sprzęt do ćwiczeń, łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, balkoniki i podpórki, sprzęt przeciwodleżynowy i wiele innych.