Wysiłkowe nietrzymanie moczu – przyczyny, leczenie

Wysiłkowe nietrzymanie moczu objawia się popuszczaniem moczu w czasie wysiłku fizycznego, kaszlu czy kichania. Przyczyną jest osłabienie mięśni dna miednicy, które niedostatecznie mocno zaciskają cewkę moczową. Problem dotyczy często kobiet po porodzie, mających nadwagę i chorych na otyłość. Wysiłkowe nietrzymanie moczu można skutecznie leczyć, wykonując ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla.

Szacuje się, że wysiłkowe nietrzymanie moczu to aż połowa wszystkich przypadków inkontynencji. Dwa razy częściej dotyka kobiet niż mężczyzn, a jednym z czynników jest poród siłami natury.

Z badań epidemiologicznych wynika, że na wysiłkowe nietrzymanie moczu cierpi prawie co czwarta kobieta w wieku od 18 do 48 lat i niemal 40% kobiet po ukończeniu 55 lat. Problem jest zatem bardzo powszechny, ale wciąż traktowany jako wstydliwy, przez co wiele osób nie zgłasza się z nim do lekarza. Tymczasem wysiłkowe nietrzymanie moczu, zwłaszcza w mało zaawansowanej postaci, można skutecznie leczyć, i to za pomocą prostej fizykoterapii.

Pieluchomajtki dla dorosłych

Jak dochodzi do wysiłkowego nietrzymania moczu?

Charakterystyczny dla wysiłkowego nietrzymania moczu jest mimowolny wyciek uryny, przy braku parcia na pęcherz, podczas wysiłku fizycznego, kaszlu, kichania, śmiechu (kiedy dochodzi do zwiększenia ciśnienia w jamie brzusznej). W zaawanasowanych postaciach popuszczanie moczu może występować już przy lekkich czynnościach (wstawanie, chodzenie), a nawet przy minimalnym wysiłku, np. przy zmianie pozycji w pozycji leżącej.

Przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest osłabienie mięśni dna miednicy, które otaczają i zaciskają cewkę moczową. Najważniejszymi czynnikami sprzyjającymi osłabieniu tych mięśni są:

• nadwaga lub otyłość,
  • poród naturalny (zwłaszcza długi poród, poród po 42. tygodniu ciąży, waga dziecka powyżej 4000 g),
  • poród zabiegowy z użyciem próżnociągu lub kleszczy,
  • poród wywołany oksytocyną,
  • przewlekłe zaparcia,
  • przewlekłe choroby płuc z kaszlem (np. POChP – przewlekła obturacyjna choroba płuc),
  • palenie papierosów,
  • niedobór estrogenów po menopauzie,
  • operacje w rejonie podbrzusza.

U mężczyzn przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu może być usunięcie gruczolaka prostaty w przypadku zaawansowanego przerostu prostaty.

Czytaj też: Nietrzymanie moczu u mężczyzn – przyczyny, leczenie, nagłe parcie na mocz

Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu

Stosuje się przede wszystkim metody fizykoterapeutyczne – ćwiczenie mięśni dna miednicy, biofeedback i elektrostymulację.

Ćwiczenie mięśni dna miednicy (ćwiczenie mięśni Kegla) dają bardzo dobre rezultaty, zwłaszcza gdy problem nie jest bardzo nasilony. Mięśnie warto ćwiczyć również przed porodem, żeby zapobiec nietrzymaniu moczu oraz wypadaniu pęcherza i macicy. Mocne mięśnie Kegla to także szansa na szybszy i mniej bolesny poród, a także mocniejsze doznania seksualne.

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla – instrukcja

Mięśnie Kegla możesz łatwo wyczuć, przerywając strumień moczu – jednak samego ćwiczenia nie wykonuj podczas sikania, bo możesz doprowadzić do infekcji dróg moczowych. Gdy już wiesz, o które mięśnie chodzi, na zmianę zaciskaj je i rozluźniaj. Zacznij od serii 5 krótkich skurczów (5-sekundowych) i powtarzaj je co najmniej 3 razy dziennie. Stopniowo wydłużaj trwanie skurczu do 10 sekund i zwiększaj liczbę serii do 10-15.

Ćwiczyć możesz w dowolnej pozycji, zwróć tylko uwagę, żeby jednocześnie nie zaciskać mięśni brzucha ani pośladków – na początku łatwiej jest to kontrolować w pozycji leżącej, trzymając rękę na brzuchu. Z czasem mięśnie Kegla będziesz mogła ćwiczyć w dowolnym momencie, np. oglądając telewizję czy stojąc w kolejce. Ważne, by trening był regularny, wtedy daje najlepsze efekty! Można też wykorzystać specjalne stożki i kulki dopochwowe.

Przykładowe ćwiczenia na nietrzymanie moczu

Ćwiczenie mięśni Kegla u mężczyzn wygląda tak samo. Dodatkowym efektem jest wzmocnienie erekcji i wytrysku.

Przy bardziej zaawansowanym wysiłkowym nietrzymaniu moczu stosuje się biofeedback (pacjentka uczy się kontrolować napięcie mięśni dna miednicy, korzystając ze specjalnych urządzeń monitorujących) oraz elektrostymulację (w pochwie lub odbycie zostają umieszczone elektrody, które emitują impuls, pobudzający mięśnie dna miednicy do skurczów).

Gdy fizykoterapia nie pomaga, stosuje się leczenie farmakologiczne lub chirurgiczne, np. wszczepienie pod cewkę moczową syntetycznej taśmy, która pobudza produkcję kolagenu i wzmacnia podparcie cewki.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – jak sobie radzić z brzydkim zapachem?

Bardzo ważne przy nietrzymaniu moczu jest dbanie o higienę intymną – ta powszechna dolegliwość nie musi ograniczać twojej aktywności. Wato stosować odpowiednio chłonne i niepodrażniające skóry wkładki czy pieluchomajtki. Zwróć uwagę, by miały wkład neutralizujący zapach moczu i nie zawierały silikonu, który może powodować odparzenia.

Czytaj też: Nietrzymanie moczu – 3 fakty na temat pielęgnacji skóry przy NTM

Zebraliśmy 1 710 opinii.