Zwichnięcie łokcia – jakie kroki podjąć w przypadku urazu?

Jeżeli po upadku na rękę czujesz uciążliwy ból, a twój łokieć jest mocno opuchnięty, najprawdopodobniej doszło do zwichnięcia. W tej sytuacji nie należy zwlekać z wizytą u lekarza, który zabezpieczy uraz i wskaże dalszą drogę leczenia. Ból łokcia może świadczyć też o złamaniu jednej z kości ramienia, czy o urazie naczynia krwionośnego lub nerwu. Odpowiednia diagnoza nie jest jednak możliwa bez wykonania potrzebnych i szczegółowych badań. Sytuację musi ocenić specjalista.

Przyczyny zwichnięcia łokcia

Jak zostało już wspomniane, jedną z najczęstszych przyczyn zwichnięć łokcia są niefortunne upadki. To też kontuzja typowa dla sportowców, którzy często właśnie łokciem próbują zamortyzować upadek. Jest to również uraz powszechny wśród osób starszych. Zwichnięcie może być też następstwem np. wypadku samochodowego. Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z tego typu urazem?

Najczęstsze objawy zwichnięcia łokcia

Do pierwszym symptomów zaliczamy:

• silny ból w łokciu
  • utrudnienia w poruszaniu ręką
  • brak czucia w dłoni
  • opuchliznę

Zwichnięciu towarzyszy często uszkodzenie naczyń krwionośnych, a także nerwów. Poszkodowany nie jest w stanie samodzielnie ocenić, czy doszło do zwichnięcia, czy może do złamania łokcia. Niezbędna jest tu wizyta u lekarza i wykonanie kilku badań.

Leczenie i pierwsza pomoc w przypadku zwichnięcia łokcia

Tak jak w przypadku każdego zwichnięcia, istotna jest szybkość reakcji, odpowiednia diagnoza oraz opieka medyczna. Jeszcze przed wizytą u specjalisty można zastosować okład z lodu, który uśmierzy ból. Krótkotrwałym, ale przynoszącym ulgę rozwiązaniem, będzie też podanie leków przeciwbólowych.

Lekarz sprawdzi puls oraz oceni, czy nie doszło do zablokowania przepływu krwi. Specjalista zbada też ruchomość palców oraz nadgarstka. Żeby określić, czy doszło do złamania lub zwichnięcia, niezbędne będzie wykonanie badania rentgenowskiego. Jeżeli istnieje podejrzenie uszkodzenia naczynia krwionośnego, konieczne jest przeprowadzenie arteriografii.

Jednym z kolejnych kroków będzie nastawienie łokcia. Rozwiązanie nie należy do przyjemnych, ale pozwala na szybkie „naprawienie" sytuacji. Konieczne będzie także ułożenie ręki w temblaku.

Pamiętajmy, że chwilowa ulga, spowodowana lodowym okładem lub działaniem środków przeciwbólowych nie jest dobrym wyjściem z sytuacji. Dopiero diagnoza lekarza i badania pozwolą określić, czy nie doszło do zmian wewnętrznych.

Należy pamiętać, że zwichnięcia łokcia należą do schorzeń nawykowych, tzn. lubią się powtarzać. Lekarze potwierdzają, że przyczyną takiego stanu rzeczy może być źle leczony uraz łokcia z przeszłości. To nie powinno pozostawiać wątpliwości, że odpowiednie i sprawne działanie oraz właściwa pomoc lekarska mogą być kluczowe dla dalszych skutków oraz uniknięcia powikłań.