Zwichnięcie ręki – pierwsze objawy, diagnostyka i leczenie

Zwichnięcie ręki najczęściej zdarza się osobom uprawiającym sporty. Jest też efektem upadków, czy nieszczęśliwych wypadków. Zwichnięcie ręki, nadgarstka czy palca wymaga szybkiej interwencji, a często kończy się na nastawieniu kości przez lekarza. Sporadycznym i ostatecznym rozwiązaniem będzie jednak operacja.

Zwichniecie ręki spowodowane jest trwałą lub chwilową utratą kontaktu powierzchni stawowych, przemieszczeniem się kości w torebce stawowej, czy gwałtownym wypadnięciem kości z torebki.

Staw reaguje na działające na niego siły. Najczęściej spotykanym przypadkiem jest zwichnięcie stawów kości palców oraz nadgarstka.

Przyczyny zwichnięcia ręki to przede wszystkim urazy wywołane upadkiem, silnym uderzeniem lub uderzeniem. Czasami do złamania dochodzi w wyniku zwiotczenia mięśni stabilizujących staw kości, może być ono skutkiem stanu zapalnego ręki, a nawet zmian nowotworowych. Jak zostało też wspomniane, zwichnięcie ręki to jedna z najczęstszych kontuzji sportowców.

Objawy zwichnięcia ręki

Zwichnięciu towarzyszy często uszkodzenie więzadeł i chrząstek, nierzadko dochodzi również do rozerwania torebki stawowej. Przesunięcie kości ma wpływ na uciskanie naczyń krwionośnych oraz nerwów.

W efekcie pojawia się ból, opuchlizna i obrzęk ręki, a także krwiak. Często niemożliwe jest zgięcie ręki w miejscu urazu, czy poruszanie kończyną. Właściwie zdiagnozowanie urazu zapewnia jednak jedynie wizyta u specjalisty.

Objawy zwichnięcia ręki łatwo pomylić z objawami skręcenia stawu ręki, czy zamkniętym złamaniem ręki. W przypadku zwichnięcia pojawia się również widoczna zmiana obrysów stawu. Zwichnięcie jest też często mylone z podwichnięciem, czyli niecałkowitym zwichnięciem. Dochodzi tu do przemieszczania powierzchni stawowych, ale bez utraty wzajemnej styczności.

Jak reagować w przypadku zwichnięcia ręki?

Pierwsze działanie polega na wykonaniu zimnych okładów, za pomocą dostępnych okładów ciepło-zimnych. Pozwala to zmniejszyć obrzęk, ból oraz daje natychmiastową ulgę. Nie należy jednak na tych działaniach poprzestać. Samemu nie jesteśmy w stanie ocenić, czy ręka będzie wymagała dalszej interwencji. Konieczna jest wizyta u lekarza, czy nawet szpital. Badanie radiologiczne, RTG, pozwoli wykluczyć złamanie ręki. Jak zostało wspomniane wcześniej, bardzo często zwichnięcie będzie wymagało nastawienia chorej ręki. Bez obaw – przeważnie jest to wykonywane przy znieczuleniu miejscowym. Szybka i sprawna interwencja powinna zakończyć się unieruchomieniem ręki w szynie lub nałożeniem gipsu.

Unieruchomienie stawu jest niezbędnym krokiem do szybkiego wygojenia rany, zapobiega kolejnemu zwichnięciu. W niewielu przypadkach zwichnięcie może zakończyć się operacją. Takie rozwiązanie stosowane jest, jeżeli dochodzi do kilkukrotnego zwichnięcia w tym samym miejscu, w przypadku zwichnięcia połączonego z naruszeniem nerwów i naczyń krwionośnych, czy przy zwichnięciach otwartych.

Sprawdź naszą ofertę: >> stabilizatory nadgarstkastabilizatory palca

Nie tylko złamania, ale i zwichnięcia mogą pozostawić po sobie ślad. Niestety musimy liczyć się na przykład z tym, że złamany nadgarstek stanie się przewlekle niestabilny. Należy pamiętać, że w przypadku urazu liczy się każda sekunda oraz szybkie leczenie, co pozwoli uniknąć niepotrzebnych powikłań.