56 665 28 82
Pn-Pt: 9:00-17:00

Aktywność fizyczna zimą – pomysły na ćwiczenia

Aktywność fizyczna zimą – pomysły na ćwiczenia

Sport na świeżym powietrzu to nie tylko sposób na problemy z krążeniem, ale też dobra metoda na poprawę nastroju. Które ćwiczenia pomogą utrzymać formę i spalić zbędne kalorie?

Siedzący tryb życia sprawia, że rośnie ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, miażdżyca, otyłość, czy nadciśnienie. Jesienią i zimą wiele osób często rezygnuje z ćwiczeń na świeżym powietrzu. To duży błąd. Nawet proste ćwiczenia sprawią, że dotleniony mózg wytworzy więcej endorfin, a co za tym idzie pozytywnie wpłynie na nastrój.

Nordic walking – nie tylko na stokach

Choć osoby z kijkami dawniej widywało się głównie na stokach narciarskich, dziś nawet po ulicach miast maszerują fani tego sportu rodem z Finlandii. Nordic walking angażuje aż 90 proc. mięśni całego ciała, nie tylko nóg. Dzięki dodatkowemu wsparciu w postaci specjalnych kijków – dobiera się je do wzrostu – nie ma aż tak dużego obciążenia na piszczele, kolana i biodra. Można go uprawiać wszędzie.

Na początku lepiej wyruszyć z instruktorem, który pokaże prawidłową technikę marszu. Wówczas ćwiczenia będą bardziej efektywne.

Czytaj też: Po zdrowie marsz! Nordic walking dla każdego

Spalanie kalorii na łyżwach

W naszym kraju moda na łyżwy pojawiła się na początku XX wieku. I choć od tego czasu minęło ponad sto lat, umiejętnością jazdy na łyżwach może się poszczycić mniej niż połowa Polaków. A szkoda, bo ten sport ma wiele zalet: dodaje pewności siebie, uczy gracji i płynności ruchów. Poprawia naszą samoocenę i doskonale odchudza. W ciągu godziny ślizgania traci się od 500 do 800 kalorii.

Są też inne pozytywne skutki jazdy na lodzie. Wystarczy kilka wizyt na świeżym powietrzu lub jazdy na krytym lodowisku i ciśnienie krwi obniży się na stałe o 10 mmHg. Wysiłek fizyczny zachowuje w dobrej formie naczynia krwionośne i serce oraz pomaga utrzymać właściwą masę ciała, a to reguluje krążenie.

Czytaj też:

Wieczorny spacer, szybki marsz

To najbardziej kompleksowy i najbezpieczniejszy ze sportów. Warto właśnie od niego rozpoczynać wszelką aktywność, bo doskonale rozgrzewa mięśnie i pomaga rozruszać stawy. Dzięki temu unikniesz kontuzji, np. gdy będziesz biegła po nierównym terenie.

Czytaj też: Rozgrzewka – czyli jak nie wpakować się w problemy

Po czym poznać, że spacerujesz we właściwym tempie? Sprawdź, czy idąc przed siebie, będziesz w stanie swobodnie rozmawiać. Jeśli nie – zwolnij krok. Pamiętaj, by trzymać głowę i plecy prosto, nie patrz co chwilę pod nogi. Dzięki systematycznemu maszerowaniu możesz także wyrzeźbić pośladki – w tym celu wydłużaj kroki. Taki spacer doskonale relaksuje i wycisza emocje. Wybierz trasę w otwartym terenie, a łatwiej ci będzie odreagować stres i zebrać myśli.

Rzucanie się śnieżkami

To przede wszystkim duża porcja dobrej zabawy. Umiejętności spadają na dalszy plan. Podczas gry znacznie poprawia się koordynacja ruchowa i refleks. Jeśli często się śmiejecie – masz zapewniony wewnętrzny masaż brzucha, który przyspiesza trawienie. Wspólna gra pomaga w zawieraniu nowych znajomości i podwaja lub potraja radość ze zwycięstwa. To bardzo motywuje do dalszych ćwiczeń.

Curling, czyli zamiatanie lodu

Pierwsze hale do curlingu w Polsce już są. Curling to sport popularnie zwany zamiataniem lodu. Nie potrzeba wybitnej sprawności fizycznej, liczy się współpraca czteroosobowej drużyny, wyczucie i koncentracja. Tylko wtedy dwudziestokilogramowy kamień wykonany ze specjalnego granitu zatrzyma się najbliżej środka tarczy umieszczonej na końcu czterdziestopięciometrowego toru.

Pod względem równości szans curling jest sportem wyjątkowym. Mogą w niego grać już dziesięciolatki, bo wbrew pozorom puszczenie kamienia nie wymaga dużej siły. Na torze z powodzeniem mogą rywalizować też panie z panami. Kobiece drużyny w niczym nie ustępują męskim. Jedyne, co może uniemożliwić grę, to brak kultury.

Curling nazywany jest sportem dżentelmenów. Poza zawodami na najwyższym szczeblu, nie ma w tej dyscyplinie sędziów. Natomiast podczas rozgrywki powinno się oklaskiwać sukcesy przeciwnika, unikać przeklinania i po prostu bardzo dobrze się bawić!

Czytaj też: Ćwiczenia dla otyłych: od czego zacząć? Taniec, joga, spacer – pomysły na trening

Refundacja NFZ

Refundacja NFZ sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego przysługuje każdemu kto jest ubezpieczony w ramach ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego ZUS.

Jak uzyskać refundację?Skontaktuj się z namiGenerator wniosków NFZ

Znajdź ortezę

Potrzebujesz profesjonalnej ortezy? W asortymencie naszego sklepu ortopedycznego znajdziesz każdy model dostępny na rynku Polskim.

Opinie o sklepie

  • 97% klientów poleca nasz sklep4.8 / 5.0
  • Opineo - słucham swoich klientów

Zebraliśmy 899 opinii.

Często kupowane

Producenci sprzętu

W Ortopedio.pl dobierzemy właściwy stabilizator jak i wózek inwalidzki. Sprzęt medyczny dostępny na naszej stronie jest najwyższej jakości i posiada bardzo długą gwarancję. Refundacja NFZ. W asortymencie posiadamy: stabilizator kolana, stabilizator kostki, stabilizator barku, stabilizator nadgarstka, orteza tułowia, ortezy stawu kolanowego, ortezy stopowo-goleniowe, ortezy stawu skokowego, sprzęt do ćwiczeń, łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, balkoniki i podpórki, sprzęt przeciwodleżynowy i wiele innych.