Pn-Pt: 9:00-17:00

IDET, MED, PLDD – operacyjne leczenie dyskopatii

Dyskopatia dotyka dziś starszych i młodych, a towarzyszący jej ból spowodowany jest często urazami mechanicznymi, ale też problemami z przemianą materii.

Specjaliści przyznają, że pacjentom zmagającym się z dyskopatią bardzo często udaje się uniknąć kontaktu ze skalpelem i interwencji chirurga. Czasem pomocne może okazać się podanie leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych, dobry masaż czy trafiona rada fizjoterapeuty. Jeżeli jednak rezonans magnetyczny, tomografia lub badanie radiologiczne wykazały zaawansowaną odmianę choroby, konieczne będzie przeprowadzenie odpowiedniego zabiegu.

Nowoczesne metody walki z dyskopatią

Współczesna medycyna ofiaruje nam wachlarz zabiegów, które będą zdecydowanie mniej inwazyjne niż klasyczna operacja i umożliwią szybką rekonwalescencję. Oto trzy najbardziej popularne opcje:

Przezskórna laserowa dekompresja dysku PLDD

Zabieg wykonywany przy pomocy lasera medycznego, który umożliwia usunięcie fragmentu jądra miażdżystego oraz zmniejszenie ucisku na korzeń nerwowy.

PLDD – dla kogo?

PLDD rekomendowany jest dla pacjentów z tzw. przepukliną zamkniętą, niewielkimi zmianami zwyrodnieniowymi, bez wyraźnego zwężenia światła kanału kręgowego. Lekarze zalecają zabieg osobom, które zmagają się z przewlekłym bólem w okolicy lędźwiowej. Metoda przeznaczona jest dla osób we wczesnym stadium choroby oraz starszych.

Jak wygląda PLDD?

Do uszkodzonego krążka międzykręgowego wprowadza się igłę i umieszcza się w niej światłowód, którego koniec podłączony jest do lasera. Zabieg przeprowadzany jest pod kontrolą RTG lub tomografii komputerowej. Dochodzi do usunięcia chorego fragmentu jądra miażdżystego oraz odparowania wody. Zabieg trwa do 30 minut, a tuż po nim pacjent może udać się do domu. Pierwsze tygodnie mogą wiązać się z małym dyskomfortem w miejscu ukłucia, dysk goi się do 6 tygodni. Koszt zabiegu w prywatnej klinice to około 4 tysiące złotych.

Termonukleoplastyka IDET

Zabieg umożliwia przezskórne rozbicie tkanki dysku oraz złagodzenie ucisku na korzeń nerwowy poprzez wykorzystanie wysokiej temperatury.

IDET – dla kogo?

IDET przeznaczony jest dla osób młodych, u których nie wykryto zaawansowanej postaci choroby, nie wystąpiło przerwanie pierścienia włóknistego, znaczna deformacja krążka czy zwężenie kanału kręgowego. Zabieg zaleca się osobom, które od ponad 6 miesięcy zmagają się z bólem w okolicy lędźwiowej bądź bólem promieniującym do kończyn dolnych, który nasila się podczas siedzenia czy skłonów tułowia.

Jak wygląda IDET?

Do przestrzeni międzykręgowej wprowadza się cewnik podłączony do prądu. Temperatura 50 stopni Celsjusza umożliwia zmiany w strukturze oraz obkurczanie się włókien kolagenowych pierścienia włóknistego. Zabieg trwa do 20 minut, a pacjent już dobę po nim może opuścić szpital. Rekonwalescencji towarzyszy lekki ból, który można uśmierzyć okładami lodu bądź środkami przeciwbólowymi. Zaleca się noszenie kołnierza lub pasa ortopedycznego. Poprawę można zaobserwować już po dwóch tygodniach, a zabieg kosztuje około 4 tysiące złotych.

Mikroendoskopowa dyscektomia MED

Zabieg mało inwazyjny, zalecany w przypadku przemieszczenia lub wypadnięcia jądra miażdżystego do kanału kręgowego. Wtedy też dochodzi najczęściej do ucisku na korzeń nerwowy. Mikroendoskopowa dyscektomia rekomendowana jest wszystkim pacjentom.

Jak wygląda MED?

Lekarz nacina niewielki fragment skóry, przez który wprowadza endoskop. Za jego pomocą usuwa fragment krążka, zakłada szew oraz opatrunek. Zabieg trwa do godziny. Tuż po nim należy podać antybiotyk oraz środki przeciwbólowe. Chory opuszcza szpital po około dwóch dobach, a rekonwalescencja może potrwać do 5 tygodni. MED jest zabiegiem refundowanym, w prywatnym ośrodku jego koszt może wynieść od 8 do 10 tysięcy złotych.

Podziel się

Nasze placówki

Zamów na ortopedio.pl i odbierz produkt bez dodatkowych opłat w jednym z 1357 punktów stacjonarnych!

punkty stacjonarneSprawdź placówki

Zebraliśmy 899 opinii.