Protruzja krążka międzykręgowego – przyczyny, leczenie, metody rehabilitacji

Protruzja krążka międzykręgowego zaliczana jest do zmian dyskopatycznych o lekkim stopniu nasilenia. Istotą tego zwyrodnienia jest łagodne uwypuklenia dysku międzykręgowego poza jego granice, ale bez ucisku na korzenie nerwowe. Protruzja nie chorobą, ale następstwem starzenia się kręgosłupa lub jego nadmiernego zużywania się.

Galaretowate krążki znajdujące się pomiędzy poszczególnymi kręgami pełnią bardzo ważną rolę w odciążeniu kręgosłupa i przenoszeniu ciężaru na tkanki miękkie. Dzięki nim człowiek może poruszać się bez bólu, a kręgosłup nie ulega uszkodzeniom.

Protruzja krążka międzykręgowego – przyczyny

W wyniku naturalnego procesu starzenia się kręgosłupa w krążku międzykręgowym zmniejsza się zawartość wody, przez co staje się on mniej sprężysty (elastyczny). Jeśli nałożą się na to kolejne niekorzystne czynniki, tj. siedzący tryb życia, nadwaga, otyłość, a przede wszystkim podnoszenie i przenoszenie ciężkich przedmiotów wówczas może dojść do  uszkodzenia całego krążka międzykręgowego, począwszy od zmian uwodnienia jądra miażdżystego, które wysuwa się poza centrum napierając na pierścień włóknisty. Długotrwałe napięcie powoduje znaczące uwypuklenie pierścienia jednak bez przerwania ciągłości.

Protruzja najczęściej występuje w części lędźwiowej kręgosłupa, choć może dotyczyć także odcinka piersiowego i szyjnego.

Protruzja objawy

Łagodne uwypuklenie dysku nie musi dawać żadnych objawów, taka sytuacja najczęściej dotyczy osób, u których zwyrodnienie to rozwija się powoli. Jeśli do zmiany doszło nagle np. w wyniku urazu może ona objawiać się bólem w danym odcinku kręgosłupa.

• Ból świadczący o protruzji opisywany jest jako tępy i palacy
  • Ból może promieniować do kończyn, pośladków, szyi (w zależności od lokalizacji zmiany i przebiegu nerwów)

Dzięki poprawnie funkcjonującym krążkom człowiek jest w stanie wykonywać codzienne czynności tj: chodzenie, bieganie, siedzenie czy zmiany pozycji. Każda zachodząca w obrębie kręgosłupa dyskopatia wpływa na komfort funkcjonowania, dlatego powinna być zdiagnozowana przez lekarza ortopedę, neurologa lub neurochirurga. Wymagane jest też badanie obrazowe za pomocą rezonansu magnetycznego (MRI), tomografii komputerowej czy zdjęcia rentgenowskiego (RTG).

Protruzja a przepuklina

Protruzja to łagodne uwypuklenie pierścienia włóknistego dysku poza swoje normalne granice, ale bez ucisku na korzenie nerwowe w kręgosłupie. Przy przepuklinie dochodzi do ucisku na korzenia nerwowe, co daje dolegliwości bólowe (których przy protruzji zwykle brak).

Leczenie protruzji krążka

Osoby ze zdiagnozowaną lekką protruzją krążka międzykręgowego mogą, a nawet powinny, prowadzić normalny tryb życia, dbając o dietę i odpowiednią ilość aktywności fizycznej. Bardzo ważne jest jednak, aby unikać przeciążeń kręgosłupa, bo mogą one doprowadzić do pogłębienia nieprawidłowości. Aktywności polecane dla większości osób z łagodnymi zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa to aerobik w wodzie, jazda na rowerze, basen, joga, ćwiczenia rozciągające. Ważne, by na co dzień wykorzystywać okazje do ruchu – zamiast windy dobrze jest korzystać ze schodów, krótsze odległości pokonywać pieszo lub rowerem, starać się jak najwięcej chodzić.

Podejmowane aktywności mają na celu wzmocnienie mięśni posturalnych, przykręgosłupowych, aby umiały one utrzymać dyski w ich pierwotnej naturalnej pozycji.

Metody rehabilitacji uwypuklenia krążka

Bardzo dobre efekty w leczeniu dyskopatii na każdym jej etapie daje rehabilitacja i wykonanie właściwie dobranych ćwiczeń. Zabiegi terapeutyczne (m.in. laser, magnetoterapia, elektroterapia czy hydroterapia) przyspieszają regenerację uszkodzonych tkanek, zmniejszają istniejący stan zapalny oraz wzmacniają okalające kręgosłup partie mięśni.

Dodatkowo można stosować pas stabilizujący, który zapobiega nadmiernym przeciążeniom chorego odcinka, przez co zmiany się nie pogłębiają.

W Ortopedio.pl kupisz:

Wysoką ortezę stabilizującą lędźwiowo-krzyżową z regulowanym wzmocnieniem

Ortezę lędźwiowo-krzyżową z pasami dociągowymi

Jeśli lekarz wyrazi zgodę, należy wdrożyć właściwie ćwiczenia wzmacniające. Upewnij się jednak zanim zaczniesz ćwiczyć, że ćwiczenia ułożone są indywidulanie dla Ciebie, ponieważ wykonanie niewłaściwych ćwiczeń może zrobić więcej szkody niż pożytku.