Rwa kulszowa - ćwiczenia. Czy właściwie dobrany trening może stanowić skuteczną profilaktykę?

Rwa kulszowa to nagły i ostry ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, który dosłownie paraliżuje i uniemożliwia kontynuowanie wykonywanej czynności. Ataki mogą pojawić się przy najmniejszym ruchu, a ból rozlewa się na pośladek, udo i niekiedy sięga aż do stopy. Często pojawia się w nocy i uniemożliwiają efektywny odpoczynek.

Jeśli rwa kulszowa zostanie zbagatelizowana, może prowadzić do poważnych konsekwencji - w tym trwałego uszkodzenia nerwu. Dlatego jeśli ataki są częste lub towarzyszą im zaburzenia czucia czy problemy z oddawaniem moczu, bezwzględnie należy skonsultować się ze specjalistą i wdrożyć leczenie oraz właściwe ćwiczenia rehabilitacyjne.

Czym jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa to inaczej ucisk na nerw kulszowy, który powstaje z kilku korzeni wychodzących z kręgosłupa i biegnie wzdłuż stopy. Dlatego nagły atak paraliżuje - poza silnym bólem w odcinku lędźwiowym w zasadzie nie można ruszyć również nogą. Przyczyną są najczęściej zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, które powodują ucisk w miejscu, gdzie rozpoczyna się nerw kulszowy. Atak może wywołać też wypadnięcie dysku, czyli krążka międzykręgowego. Do wystąpienia dolegliwości przyczyniają się również wady w budowie kręgosłupa lub miednicy.

Jeśli już dojdzie do ataku, najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie pozycji, która odciąży uciśnięty nerw. Najlepiej sprawdza się tzw. pozycja krzesełkowa. Ciężko w niej jednak spędzić całą noc. Dlatego można ułożyć się na wznak na twardym materacu, nogi zgiąć w stawach biodrowych i kolanowych, tak aby leżały ułożone pod kątem prostym. Dobrze podłożyć sobie dużą poduszkę. W ten sposób możliwy jest odpoczynek. Dyskomfort zmniejszają leki przeciwbólowe i przeciwzapalne w formie maści, którą można wcierać w obolałe miejsce, ale nawet jeśli objawy ustąpią, ważna jest konsultacja z lekarzem w celu zidentyfikowania przyczyny i wdrożenia właściwego leczenia.

Rwa kulszowa - czy jest możliwa skuteczna profilaktyka?

Ćwiczenia na rwę kulszową pozwalają zapobiegać atakom ostrego bólu lub jeśli wystąpi, znacznie go zmniejszają. To nie tylko ratunek dla osób, które narażone są na zmiany zwyrodnieniowe w dolnym odcinku kręgosłupa, ale mogą również stanowić skuteczną profilaktykę. Za pomocą odpowiednio dobranych ruchów można wzmocnić mięśnie w okolicy odcinka lędźwiowego, a dodatkowo zniwelować powstałe w nich napięcia. Rwa kulszowa często jest wynikiem ich osłabienia. Zestawy ćwiczeń obejmują m.in.:

• koci grzbiet wykonywany w klęku podpartym, czyli naprzemienne wyginanie pleców do góry i powracanie do pozycji wyjściowej,
  • rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych w pozycji leżącej. Należy ugiąć nogi w kolanach i jedną z nich oprzeć na drugiej, tak aby móc przyciągnąć rękoma udo jak najbliżej do klatki piersiowej,
  • Rozciąganie za pomocą skłonu baletnicy - w pozycji siedzącej z wyprostowanymi nogami należy spróbować sięgnąć palcami dłoni do stóp, tak aby nie odrywać nóg od podłoża.